onsdag 21 maj 2008

dagens läxa

Redaktööören för ett av mina brittiska barnboksprojekt höll på att komma av glädje när hon såg draken och monstret i min skissbok. Dagens läxa för mig: Gör inte grejer mer komplicerade än de behöver vara.

Jag tror hon ska få ett litet uppsnofsat original på vackert papper i bröllopspresent, no?

Blivande baaarnboksmänniskor, här är lite tips:
Roliga illosar är vad dom vill se. Dom som vill ge er världens kuligaste jobb. Med känslor och gester. Sen spelar det mindre roll om man inte är världens främsta akvarellmålare. Gärna krafsiga. Alltför 'serietecknaraktiga' ser så billigt och trött ut.

Annat dom gillar är: En nästan filmisk känsla för komposition och riktning. Villighet att göra många ändringar (även om man inte alltid håller med).
Sånt man inte alltid har koll på även om man kan "rita fint".

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så söta! P och jag vill gärna läsa boken för vår food baby Luke.

/Tutt

Amanda sa...

"food baby Luke"

?????!!!!!

Anonym sa...

Ja, när Tutt är mätt och ser ut som ett Biafra-barn, så brukar P fråga vad som finns där inne.
"It's a food baby" säger jag då. "I want to call him Luke"

Amanda sa...

"Luke."

Du är sjuke.