onsdag 3 juni 2009

Operation renovera tanten

fortsätter.
Nu har jag köpt silverschampo, ska testa imorgon, tack för rekommendationen.

Men får jag fråga en annan sak?
Kan man göra något åt ett nagelband som försvunnit? Nåt mirakelmedel man kan köpa och pensla på så det växer tillbaka typ, eller lurar jag bara mig själv här?
Det är rött och ömmande vid basen på långfingernageln och det finns inget nagelband kvar mellan köttet och nageln liksom. Har väntat på att det ska växa tillbaka i två år. Jag tror att det beror på att jag ofta skaver mig just där på min vassa grafiska skärmatta.
Eller är det nån typ av inflammation?
Goda råd mottages tacksamt.

14 kommentarer:

Jessica sa...

Jag använder en liten (obillig)olja från Body shop med mandel i och upplever att nagelbanden blir mindre torra. Inget mirakelmedel kanske,men den är förpackad trevligt och det ger en psykologisk effekt för mig att låta bli att skava på det där torra...

Amanda sa...

Men när man inte har nåt nagelband kvar då?

Marie sa...

Tar man inte bara på sig sin lilla nya gröna och är nöjd ändå?;)

Marie sa...

Äsch, jag har inga bra tips, oljor och vila från skärmattan, plåster? Söka doktor?

En Lisa sa...

Silvershampo är super men jag ahr aldrig testat det mot bortsprungna nagelband.

Jessica sa...

Märkligt...kommer det inte ens lite grann nagelband ibland?

Camilla, Sthlm sa...

Ang. silvershampoo - låt det sitta i och verka en stund. Som min frisör sa "medan du rakar benen".
Jag rakar ju inte benen så ofta så jag bara löddrar in mig lite mer bara.
Jag bad min syster som är hudterapeut/nagelfixare att svara på ditt problem, men hon verkar inte ha hittat hit än.

Jag skulle använda plåster en stund, köp några snuttiga plåster som andas.

Amanda sa...

Stort tack för braiga tips.
Jag tror det kan bero på att jag har skavt/skurit mig så ofta precis under just den nageln. Det finns verkligen inget nagelband kvar, nästan så det glipar och har blivit en lucka ner mot nagelbädden. Syns inte SÅ mycket, det är inte det kosmetiska som retar, men det känns mucho obehagligt.

Annika sa...

Här är hudterapeutsystern som är expert på trasiga nagelband! ;) Som jag förstår har huden släppt lite från nagelplattan och då kommer det lätt in bakterier där. Detta vill man absolut inte eftersom det lätt blir infekterat! Detta är ett riktigt trist problem som bara måste oljas, smörjas och tas hand om varje dag. Supermedel som bör inskaffas är nagelolja (till nagelband och naglar) och något så oglamouröst som Helosansalva (till hela händerna och nagelbanden). Det bästa är om du kan smörja in nagelbanden flera gånger om dagen men åt minstone så måste du göra det precis innan du somnar. Nageloljornas molekyler är mindre i molekylstorlek än i krämer och salvor vilket gör att oljans uppgift är att mjukgöra och behandla lite längre ner i hudens lager och krämer och salvor har en skyddande och mjukgörande uppgift på ytan. Helosansalvans (eller motsvarande salva) fett och antiseptiska verkan är superbra för torra händer och trasiga nagelband. Så det är bara att sätta igång att smörja ordentligt! Är du torr i huden i övrigt kan du även äta omega-3 tillskott om du inte redan gör det. Hoppas du orkade läsa hela långa inlägget! :D

Amanda sa...

Hej Annika och jättetack! Jag är helt häpen & mycket glad att du tog dig tid till detta.

"Som jag förstår har huden släppt lite från nagelplattan"

EXAKT.
Nagelolja alltså - kan du nämna nåt bra produktnamn tack?

Annika sa...

Roligt att du blev nöjd med svaret! :) Scratch nails har bra nageloljor, finns att köpa på salonger mest eller varuhus. Lycka till!

Amanda sa...

Typ denna?
http://e-beautyshop.com/product_info.php/products_id/69/language/en

Annika sa...

Japp, det var precis den jag tänkte på! :)

Camilla, Sthlm sa...

Jag blir så stolt över min syster. :)