tisdag 2 juni 2009

Vet inte om nån minns

kompisen jag skrev om för ett bra tag sen. Hon som bestämde sig för att skriva chic lit som en respons på sin medelålder, arbetslöshet och några personliga svårigheter.

Nu har hon skrivit om två gånger, hållits på halster av förlaget i nästan ett halvår (ofta ett gott tecken, att det tar lite tid), och fått sin dom: Refuserad. Så tråkigt. Men hon har en bra agent (ett måste i UK där inga vuxenförlag läser inskickat material längre, bara sånt som försållats av agent), nya uppslag och skinn på näsan så det fixar sig. Kanske var det bara fel förlag för henne och inget fel på historien. Jag vet att den blev mörkare än hon planerade från början.
Och jag är tacksam över att hon är omtänksam nog att aldrig pracka på oss vänner sina kapitel att läsa och "ge kritik" på för sånt funkar aldrig, även om det kan vara lite kul och spännande. Men dels är det jättekrävande och tidsödande att ge verkligt konstruktiva kommentarer och dels kan man aldrig vara helt ärlig när det gäller en kompis för det blir så känsligt.

2 kommentarer:

suziluz sa...

Neje, vad trist. Men det är bara att gå vidare med manuset till nästa förlag och hoppas på bättre lycka.

Jag har inte hört ett ord, ännu. Två och en halv månad har gått. And counting.

Amanda sa...

Vi håller tummarna allihop vettu.
Våren kan vara tuff rent tidsmässigt för förlagen har jag för mig; stor mässa i London plus att många vill göra undan allt för höstens Frankfurtmässa innan sommarsemestern.