söndag 16 augusti 2009

Eftersom min man

inte alltid fattar när jag skojar och dummar mig har han faktiskt kollat upp det där med hur bebisar kan få bli kläd- och reklammodeller.

Det visar sig att agenturerna skiter mer än man kan tro i hur bebisen ser ut (bara den inte har några djuävulska utslag, har lite hår och är någorlunda 'sample size' - Flingan kvalar naturligtvis ut på det sista). Det viktiga är att den kan le på kommando och sitta skapligt stilla på samma gång. Det är också ett måste att föräldern kan ta sig och bebisen till centrala London med en timmas varsel. En luttrad förälder sa att det händer att dom måste superlimma eller häfta fast bebisarnas blöjbakar i golvet, speciellt när det är 'roliga' shoots med många olika bebisar på samma bild.

4 kommentarer:

Carina sa...

Förvånande metoder ...nä! De flesta gör väl ALLT för pengar.

Amanda sa...

Absolut. Men det är klart, minsta lilla ellos-katalog behöver ju barnmodeller. Ofta "städerskans ungar" om jag har fattat rätt. (det där med att limma fast blöjorna tyckte jag faktiskt var rätt kul... det handlar ju bara om ett par minuter högst, skrikande missnöjda uttråkade bebisar ser ju icke bra ut)

Angela/Cute kids sa...

Hej, då det är helt annorlunga i London då...här i Sverige är det då ingen som kräver att barnen kan le på kommando och inte heller någon som limmar eller häfta fast bebisarnas blöjbakar i golvet.Låter som en av de många fördomar/skrönor florerar om barnmodellandet...Två av skrönorna är förresten just är förresten att det är städerskas barn man använder(det finns agenturer även för barnmodeller) och att man gör det för pengarnas skull;)

Amanda sa...

Nej det där med att 'le på kommando' är nog en överdrift men det är klart att det säkert hjälper om barnet är gladlynt.
Jag vet att Green Baby (UK-katalog som jag gillar ibland) gärna använder personalens egna ungar.
Och det där med att limma fast blöjan hittade min man i en intervju någonstans med en pappa vars barn 'modellade'. Han var ganska osentimental om det.
Själv är jag fascinerad av de amerikanska skönhets- och talangtävlingarna för barn. Snacka om bisarr subkultur. Fast det gick ju bra för Justin Timberlake...