onsdag 19 augusti 2009

Ja ja ja

det finns mördare och terrorister och diktatorer och allehanda monster men håll med om att en av de allra vidrigaste typerna av vardagsdjävul är Människan Som Inte Hälsar.

Människan som är så laaam att hon bara ger en tom fånblick tillbaka. Kanske till och med en lite lätt föraktfull blick som säger; "Din dumme fan, varför hälsar dumig för?"

Men då vill jag bara tala om att den där fåraktiga frågande blicken kostar SÅ mycket mer energi än att bara säga "hej" tillbaka. Skitsamma om man inte minns om det där var före detta grannens syster eller hon som jobbar på Åhléns eller nån man gick i parallellklass med fast aldrig gillade eller ens minns - eller bara nån som misstagit sig och hälsade fel.
Kläm ut ett litet hej tillbaka då för HILVIDE.
Det är inte svårt:
Hej.
Hej.
Hej.

7 kommentarer:

Arild sa...

Men preciis! Jag blir bara så mordisk av folk som inte hejar, utan bara GLOR. Jamen glo inte om du inte tänker hälsa! Och värst är om du då, eftersom mänschan glor, hälsar i tron att du kanske har träffat henne nångång, och bara får ett tomt stirrande tillbaka. Tacka vet jag, i detta fall, amerikanerna som inte alls har några problem att både hälsa glatt och t o m PRATA med en okänd mänscha!
Och jag med otroligt dåligt minne för ansikten hälsar jämt, för säkerhets skull :)

Anonym sa...

JA!
Åh vad skönt att du tog upp denna heta potatis och slungade ut den i atmosfären.
Hur annars ska vi skapa lite mer "connection" i väla? Jag hälsar av princip lite i överkant.

/TUTT

Amanda sa...

Tack kamrater.
Jag hälsar på alla. Snackar gärna lite strunt också, speciellt om jag suttit inne ensam med pöjken för mycket. Gärna sådär så dom tror man är lite full.

jessica sa...

På pricken Amanda! Jag hade gott om "såna" omkring mig när jag växte upp. Minns hur jag tittade på dom och undrade varför, varför mina egna vuxna grannar i husen runt omkring gick med så tomma blickar och egentligen aldrig sa hej. Jag började fantisera vad som möjligen rörde sig i deras hjärnor...Här på landet är det lättare. Det ger sig själv för alla hälsar på alla. Ingen är rädd för att göra "fel".

Amanda sa...

Japp Jessica, i byar är det annorlunda.

Yvonne sa...

Jag har en sån granne! Han tittar på mig som om jag vore en total främling varje gång jag säger "hej". Kanske har han partiell minnesförlust och inte vet att han bor granne med mig...

Amanda sa...

Mmm, Yvonne, jag låg och tänkte mer på detta igår kväll. Det är ju nästan ett psykotiskt beteende faktiskt. Att bara säga 'hej' tillbaka är väl det mest naturliga i världen, nästan som en reflex? Varför lägga så mycket krut på att hålla tillbaka den reflexen? Rädd att "göra fel"/"känna sig dum", okej, men det blir ju bara DUBBELFEL.