tisdag 25 augusti 2009

Lantis-test

Har ni byfåne?
En buss i timman eller mindre?
Såg en rulltrappa för första gången i tioårsåldern (och är fortfarande lite osäker på dom)?
Dito testade riktiga, friterade pommes frites (alltså ej från mammas ugn) i lägre tonåren?
Bakar mamma matbröd - inte för att vara härlig utan för att det inte finns nån affär?
Består 'aktivitet' av att hoppa i en vattenpöl utanför huset?
Köpte mamma dina kläder och skor tills du var 13?
Känns det fränt att bila genom snöstorm för att gå på disco i Vara?
Blir du tråkad i Vara för att du har några svarta klädesplagg på dig?
Åkte ni skidor/spark till skolan och blev föräldrarna FÖRBANNADE när det sandades/saltades?
Är en bil som kör förbi ett stort event?

Hej lantis. Du och jag.

13 kommentarer:

30-nånting sa...

Check, check, check! Första McDonalds besöket gjordes när jag var 12. Och det var det absolut värsta jag har ätit!

Höjdpunkten på fotbollsavslutningarna (man spelade fotboll för det fanns inget annat) var pizza på Statoilmacken. Pizza en gång per år - tänk om jag kunde hålla mig till det nu också.

Amanda sa...

Hahaha, ja jag tyckte också att mcD var överskattat minns jag. Gick nog i högstadiet minst. Man blev ju så "äckligt mätt" av det där "söta brööödet". Och pizza en gång om året (alltid på Öland, husvagnssemester), jaaa! Jag och systern DELADE.

formlek sa...

Tjoho! Önskar jag kunde pricka av fler punkter där... Attans. IDAG är jag mer lantis än någonsin. Då: bröd från Servus, en variant på sommarkollo i "Drömstan", sönderskurna cykeldäck och A-lagare istället för byfånar. Småstad på 70-talet. Nä, tacka vet jag landet.

Marie sa...

Gött är det att läsa och påminna säk... Fast det där med snöstorm för att komma till Vara, var det Kronan som drog så? Ja herregud, det var väl så det var. Synd att man inte hade vett att uppskatta att man var en äkta varabo.

Anonym sa...

Jag förstår nu att jag är en fejklantis, som fick tillbringa sommarveckorna i Italien. Där träffade jag på både pommes frites, rulltrappor och pizza.

Däremot blev jag HÅNAD på fritidsgårdenkontakt efter mina Italien-hemkomster, då jag iklädde mig senaste modet från kontinenten. DET gick inte hem i lilla Igelstorp. UTSKRATTAD. Minns de blommiga tightsen än idag. Anno 1987.

TUTT

adrenalin sa...

Provade på lantislivet på riktigt både som 5-6 åring och som 11-14 åring. Det var konstigt, att ha bott i stockholm i massa år och så hamna där, bland folk som aldrig hade sett en rulltrappa, eller en utlänning, som aldrig hade ätigt något mer exotisk än på kinakrogen inne i Heby. Gissa om jag blev ballast i byskolan (Åk 1-6 = 35 elever). Fritids, ha, det fanns inte. Vi gick på kyrkans ungdom. Musikundervisning, det fanns inte, om man ville ha musik fick man sjunga i kykans kör. Gymnastik i gympasal, vad är det? Spela fotboll och brännboll. Alla var släkt med alla. Tre gubbar ägde all mark, de var bröder och bönder. Byfånen hette gröt-Lasse. Buss en gång i timmen? Vad är det för lyx, två gånger om dan, punkt. Jag hatade hatade hatade det. 14 år drog jag till mamma i en förort i Stockholm, vadsomhelst var bättre än att bli en lantis med kläder från Ellos och Josefsson.

Amanda sa...

Formlek, å nu fick jag Mig äger ingen-vibbar... Servus hade bara en sorts klubbor minns jag, OMÄRKTA förstås, röda och blåa virvlar, smakade kommunism och nada.
Marie, ja det är klart det var KROOONAN!
Tutt, ja vi som är de sanna pionjärerna inom Fashion får verkligen ta en del spott och spe. Det är det värt.
(Tänk dig, SVART kavaj OCH svarta byxor Vara? Oj oj oj, det blev bara för mycket för fölk. Fast sen kom en full tjej fram och viskade "Fan vad fränt du ser ut som Madonna". HA.)

Amanda sa...

Adrenalin, men h&m/rowells-katalogen hade fina saker, mycket vintage-blommigt, rosa fuskpälsar och tropiska plastbijouterier!

Carina sa...

Vad är detta ...lantis-test ...om Vara ...vad har det med Vara att göra ...alla orter som slutar på -um skulle vart OK ...men Vara!
Där fanns det ju TVÅ biografer, Geilands och Majsans kiosk och Rambergs trapp att hänga på.

Sofia sa...

SIESINGS kiosk om man fàr be!
àkte tyärr inte skidor till skolan, men väl skolbuss med favoritchaffisen Svingen.
Ett lantistecken är nog ocksà att det bästa man kunde göra en fredagkväll var att ströga i epatraktor. Till Siesings sàklart.

Amanda sa...

Nej nej,
Vara är inte "lantis"
det är ju en äkta tätort för bövelen!
Men det var ju jag (= superlantisen) som tyckte att det var coolt att bila en timma i snöstorm för att gå på disco där i ungdomen.

Amanda sa...

ååå
ströga

vi brukar ha ett gäng pakistanska ynglingar som strögar i sina fåårdar här

dom spelar bollywood-hits med extrastompig basgång - gött

Marie sa...

Men hallå... Siesings sa aldrig vi, utan Bullen. Sen blev det Kiosk Hansson och då blev jag anställd. Hade man riktig (o)tur kunde det komma en hel busslast med turister och beställa speciaaaaaler i långa baaaaaner.