fredag 21 augusti 2009

Så här korkad är jag.

Att det tog mig många år att fatta följande:

- Faulty Towers. Ägt av Basil Faulty. Ordvitsen där. Faulty. Ie "felaktiga"/"kassa". Och då har jag ändå varit typ halvengelsk ganska länge. Detta kom jag på härom dagen.

- Ideal. Så heter en brittisk komediserie där komikern Johnny Vegas är knarklangare och lever ett långt ifrån idealiskt sunkliv. Jaha tänkte jag, så ironiskt. Ideal. Sen kom jag påt, efter typ fyra år. I deal ! ("Jag langar".)

-Ray Ban. Solglasögonmärket. Trodde det var namnet på nån gubbe. Men nej. Dom gör ju som dom heter. Bans rays. Hindrar strålar.

-Musikgruppen INXS = "In excess" ("I omåttlighet"). Tog mig kanske femton år att koppla.

D-oh. D-oh. D-oh. D-oh.
Har du några pinsamma uppvaknanden?

13 kommentarer:

Marie sa...

Som 7-åring insåg jag att det hette vanilj och inte banilj och minns att jag tyckte det var fruktansvärt pinsamt. Sen dess kanske man varit extra vaksam...?

Amanda sa...

Hahaha

så sött, nu ska jag börja säga banilj bara för det.

jag tror fortfarande lite att det heter nattnylle (nattlinne), kokletter (kotletter) och betäter (potatisar)

Tante Jul sa...

Her i landet har vi hovedsakelig to leverandører av melkeprodukter; Tine og Q-melk. Både Mannen og jeg brukte en god stund på koblingen Q=ku. Mannen er jo svensk og der heter det kossa (ja, jeg vet at det også heter ko), så han kan kanskje unnskyldes å ha brukt noen år på å finne det ut. Men JEG! Både norsk og ordmerker...
Pinlig.

Carina sa...

Ser mig själv stå på 9 åriga kompisens trapp och sjunga schlafsjo jä jä jä. Beatelslåten She loves you yeah yeah yeah du vet.

Amanda sa...

hehehe
Q-melk
där var dom allt lite för smarta för sitt eget bästa va?

Amanda sa...

"schlafsjo jä jä jä"

JAAA klassiker
(fast egentligen hyggligt fonetiskt korrekt ju)

Yvonne sa...

Haha, Tji schlafs jo...visst hette låten så, det minns iaf jag :D

Förresten så sa jag uthotningrotade häromdan :P

Och alla dina exempel hade jag inte fattat förut heller...tack för upplysningarna! :-)

adrenalin sa...

Q8 (mack finns forfarande???) uttalas Kju eijt = Kuwait varifrån oljan kommer, hajade inte jag.
Verkar i övrigt ha förträngt såna pinsammheter.

30-nånting sa...

Jag har en felhörning i The Pinks härliga dänga Helena och jag. De har åkt färja och killen sjunger "nu har vi flytet nu är allt som det ska". Det hörde jag för fem år sedan. Innan dess hade jag sjungit "nu har vi flytväst".

Jag har nog många andra uppvaknanden också men har nog tyvärr förträngt dem.

En Lisa sa...

Don't beat yourself up about Basil &co, det hade jag också missat. För det stavas väl Fawlty Towers? Väl? Inte sååååå uppenbart m a o.

Mina best of: En jul jobbade jag på Paperchase, hängde upp julgranspynt på krokar och sjöng med i julmusiken för full hals (det kan ha varit i oktober). "Go awaaaaay, go away, go away, go awayyyy, born is the ki-ing of I-israel" Ok, så de sjunger "Noel, noel, noel..." Ridå.

Sambon gillar att "make it a bit more interesting" och kallade väggmålning för muriel tills jag upprepade det för några vänner och de började skratta. "You do know it's called mural, no?"

Terése sa...

Cruella de Vil.

Den förklarade syrran för mig för några månader sedan, då ljuset gick upp för henne.

Terése sa...

Och hon lever upp till sitt namn. Oh yes.

http://www.imdb.com/character/ch0010779/quotes

Ann-Katrin sa...

Ja, men jag har förträngt dem... De flesta i alla fall. Det pinsammaste är väl att jag missar ordvitstarna på mitt modersmål. Trots att jag är svenska och till på köpet uppvuxen i och omkring Göteborg. Vi är väl tänkta att vara experter på ordvitsande, eller??? Rodnar när jag tänker på det :-)