lördag 22 augusti 2009

SvBs "Nya titlar" kittlar mig.

Det är roligt att sitta och klura på vilka böcker under produktion som författaren och/eller förlaget velat lägga lite pengar på att titelskydda. Trots att det inte är juridiskt bindande. Trots att listan är dåligt uppdaterad.

Det är spännande att tänka sig att just nu sitter en anonym förläggare och klurar på sina memoarer. Kommer det att bli nästa snackis? Tror jag det. Och Dogge skriver på en bok, jaha jaha. Och så mat och självhjälp, några av vår tids religioner? Mat, mat, mat. Vem köper alla dessa kokböcker? Vem lagar all maten? Kokbok och sommarprat. Då finns man, eller?

Undrar om det blir en piska eller morot att titelskydda sitt kommande projekt? Kommer alla dessa böcker verkligen att se dagens ljus? Ibland ändrar man titel väldigt sent i utgivningsprocessen, det kan bli så. Det är många på förlaget som ska säga sitt. Marknadsavdelning, utlandsrättigheter. Min senaste barnbok fick byta titel i elfte timman. Inte skitkul men marknadschefen menade att det skulle förbättra dess säljchanser och det har jag inte råd att chansa bort.

Min nya svenska roman är i alla fall färdigskriven nu. Man får se vad som händer härnäst. Det finns inga garantier bara för att man en gång är publicerad. Tydligen slutar man aldrig oroa sig. Kommer jag någonsin att kunna skriva så här igen? Kommer jag att orka? Har mina ord tagit slut? Och om jag orkar - kommer någon att fatta? Att vilja ge ut? Kommer jag att bli recenserad alls? Få några goda ord? Nå ut?

Min nya roman heter Döden på en blek häst.
Hoppas den får fortsätta heta det. Jag gillar den titeln. Och jag gillar boken.

11 kommentarer:

suziluz sa...

Grattis, baby! Snyyygg titel. Ser fram emot att läsa så småningom.

Anna sa...

Weehooo! Gud vad bra du är alltså.

Yvonne sa...

Åååh, är den klar!? Döden på en blek häst...spännande! "Då fick jag se en blekgul häst" finns ju en som redan heter...av Jean Bolinder. Och det är ju ett bibelcitat...

sess sa...

Du är grym.
Du är grym.
DU ÄR GRYM!!!

(fasiken va impad ja ä)

Marie sa...

Grattis! Döden på en blek häst... gillar't! Är döden också blek eller är den mörk som en kontrast till den bleka hästen? Och Maja grå? Någonstans fick man ju annars för sig att du skulle ha en enordstitel igen. Spännande är vad det är, de här glimtarna man får!

Amanda sa...

Tack snälla. Nämen jag är lite trött på enordstitlar faktiskt.

Stilpoäng till Yvonne:
"And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him. And power was given unto them over the fourth part of the earth, to kill with sword, and with hunger, and with death, and with the beasts of the earth."

Revelation 6:8, King James Bible

Arild sa...

Och icke att förglömma Agatha Christie´s The Pale Horse.
Väldans snabb leverans på bok nummer två! Imponerande. Ska bli kul att läsa så småningom.

Amanda sa...

Naj naj, så manisk är jag ej! Har skrivit på denna till och från ganska länge. Har egentligen bara redigerat, skurit, stramat till och byggt lite broar sedan Felix föddes. Barnböckerna 'kom emellan'.
Styggelsen skrev jag sommaren/hösten 2006, ja första utkastet i alla fall.

30-nånting sa...

Åh vad spännande!

Den ser jag verkligen fram emot!

Amanda sa...

Det är roligt att höra att du gör!

Tante Jul sa...

Å, gratulerer! Jeg er stum av beundring over alle som greier å fullføre et skriveprosjekt overhodet - utgivelse eller ei.