onsdag 23 september 2009

En gåva

från svärmor. Till MIG, inte till OSS. Försöker hon säga något?
Hade mycket hellre velat ha hennes antika bebisbok från 60-talet där det står att preggotanter bör försöka begränsa rökandet till max 40 cigg om dagen.

Vi har inte läst ett skit om barnuppfödning sedan Flingans andra månad. Går på instinkt och pratar med vettiga kompisar enbart. BVC har lussat med oss sedan dag ett och kan dra åt helvete.
Som resultat har vi en rar urstark sjumånadersbebis som sover bättre på natten ju fler utmaningar han får att tampas med på dagen. Den dan han lärde sig äta ostmacka själv sov han 13 timmar på raken.

9 kommentarer:

TUTT sa...

Gött. Bränn svärmors bok och sniffa upp ångorna. Det räcker nog.
Instinkt låter som helt rätt väg att gå. Det är ju DIN onge. Ingen annans.

Pöss!

Amanda sa...

Exaktemente. Asså, hon menar ju väl och har humor men är ganska mycket fast i det gamla om man säger så. Tycker att involverade pappor är fascinerande och beundransvärda och liiite lite löjliga - hela den dinosauriegrejen. Fast mycket är avundssjuka, det vet jag. Typ "Oj tänk om jag/vi hade haft det så bra."

En Lisa sa...

Barnuppfostran är så himla känsligt. Alla vill liksom höra att de gjorde/gör rätt. Det handlar ju om det käraste man har och blotta tanken på att kidsen varit bättre rustade med mer pappakontakt etc är skrämmande.
Vettiga kompisar är det enda vettiga.

Amanda sa...

"Vettiga kompisar är det enda vettiga."

Tack Lisa, japp du har rätt. Jag tillägger bloggvänner. Har t ex lärt mig en hel del sketabra av dig.

TUTT sa...

Ser fram emot om jag får en onge då, Mandis. Då ska du bli min mama-guru!

Amanda sa...

Nä Tutt - hilfe, vilket ansvar!

Jag kör med devisen "godhjärtat ointresse" faktiskt. Vi får se hur länge det varar.

Anna sa...

Haha...svärmorar asså. Instinkt är bra och modet att be om hjälp/bryta dåliga vanor när det INTE funkar. Men så länge alla är glada...
Bygg pappersflyg av boken.

Marie sa...

Ha ha haaa! jag älskar det med ostmackan:) tror också på det där med känslan, blir lite jobbigt att börja slå i olika böcker alla gånger man säger nej i trotsåldern...

adrenalin sa...

Bläddrade på måfå i Spock för 12 år sedan, när vi gav den på skämt till ett par blivande föräldrar. Höll på att garva läppen åt oss följande "när det är dags att potträna barnet kan barnet uppleva stark ångest när avföringen spolas ned i toaletten. För det lilla barnet känns det som att få se sin arm spolas ned". Det värsta var att Spock hade rätt. Yngsta sonen hade en period när han grät och skrek när vi skulle spola ner bajset. "Inte spola korven, inte spola korven" skrek han helt hysteriskt. Vi fick spola i smyg...Annars tycker jag att man kan ta och spola ner Spock i toan, sicken dynga! Det finns ingen manual, alla kids är olika och alla föräldrar likaså.