lördag 26 september 2009

Nej igen Queen Linda.

Jag tycker att gubbsen är dumma som mobbar dig. Häng ut fler, you're so good when you're bad.

Jag vill inte vara någon bakåtsträvare eller förståsigpåare här. Jag känner inte en jävel och vet egentligen väldigt lite om den svenska förlagsbranschen (fast jag är naturligtvis rätt nyfiken på den och vill lära mig mer - den är ett allt viktigare arbetsfält för mig).

Men det sitter en stor skärva och skaver mitt i parallellen du drar mellan den utveckling skivbolagen just sett och vad du tror kommer att hända i bokbranschen.
För musik är en eterisk produkt vars kärl inte spelar någon roll medan litteratur är en taktil produkt. Inte en jävel vill ha elektronisk läsplatta. Alla vill ha en bok. Boken är redan fulländat funktionellt formgiven och dessutom alla tiders hetaste accessoar, nu och inom överskådlig framtid. Och en sak till: Alla älskar en fantastisk fysisk bokhandel. Ett icke-skitnödigt lästempel med kunnig engagerad personal, mysig fikahörna och fritt fram att bläddra i fina tidskrifter. Med härlig pappershandel och fräsch gratistoa och täta författarkvällar och soffor och en barnavdelning som bräcker öppna förskolan. Starbucks och kulturhus i ett. Man kan gå på date där. Det är amerikaniserat och det säljer som fan. Där har Sverige mycket att lära.

Du har helt rätt i att marknadskrafterna är starka och att det pågår en dragkamp inom förlagen mellan litteraturvetare/redaktörer (som FAKTISKT gör en kulturgärning - var inte så sniffy över det, det ser bara bittert ut) och marknadsavdelningen som vet jäkligt väl att en bok måste sälja i minst 400 ex för att det ska löna sig för förlaget att lägga redaktionell tid på den.
Men det går inte speciellt dåligt för bokbranschen globalt. Mitt brittiska förlag kan till exempel satsa mycket tid och hyggliga honorar på intressanta (tycker dom) nobodys som jag eftersom de också ger ut Jordan - som säljer som skam. Så tänker dom.

Det är väl mest i Sverige det är knöligt just nu? Och det beror nog till viss del på att vi är en sån satans liten marknad/litet språkområde men också på, om jag fattat rätt genom artiklar i SvB och frustrerade författare (Frimansson, Janouch), ordentligt slappa distrbutörer där den högra handen inte har en janne om vad den vänstra gör.

5 kommentarer:

Yvonne sa...

Nej,nej...Jag tror INTE att alla kommer att ha läsplattor inom kort..om hundra år, kanske, men böcker (liksom skivor) kommer att vara ett starkt media mycket länge. Jag vill hålla i en bok, smeka de halvfranska klotbandet och sugas in i en suggestiv omslagsbild...
(Här hemma lyssnas det på LP-skivor, inget Spåttifaj! Sambon är i beg.skiv-branchen och det går fortfarande bra!) Ha det gôtt!

Anna sa...

Nej man kan verkligen inte snacka om skivor och böcker i samma mening. Jag känner ingen som köpt en skiva på måånga år (förut ett par i månaden) men läsnördarna älskar forfarande böcker, de har ett egenvärde i sig.

Men det är roligt att hon röjer runt och sticker hål på pösmagarna. För poänger har hon ju.

Amanda sa...

Ja
och
Ja!

Och produktplacerade reklamromaner, allå jag vet inte... I'ts been done. Funkar ej. Fay Weldon skrev ju en för juvelerarna Bulgari för länge sedan:
http://www.guardian.co.uk/uk/2001/sep/04/pressandpublishing.ficti

Anonym sa...

Jag köper aldrig/sällan skivor längre. Böcker? Sjävklart.Jag gillar att en del människor bevarar den gemensamma kulturen utanför museeerna - tex passionerade raggarbilsägare, jukeboxsamlare, grammofonägaare osv - men själv lever jag inte genom nostalgin. Köpte 3 böcker på bokmässan - en del böcker kommer alltid stanna hos mig, men jag gallrar emellanåt. Sån är jag. Ville la bara säga det..

jess

Amanda sa...

Dä feck du så gärna säja så!