onsdag 2 september 2009

Nej tack.

Kalla mig teknikfientlig men jag vill aldrig ha elektronisk läsplatta (Kindle).
Har inte testat, vill inte göra det heller. Den ser ju ut som någon form av hjälpmedel dessutom, läskigt ful.

Inte heller skulle jag vilja ta mig nedsmält smågodis till livs intravenöst rakt in i magen, om någon nu köper denna liknelse. Hur praktiskt det än skulle vara. Jag vill gå och plocka i en fin gottbod, lukta och titta på alla roliga förpackningar. Välja noga. Prassla med påsen. Hälla upp i en söt skål när jag kommer hem. Ställa fram.

En vanlig enkel bok av pappersmassa är dessutom redan genialt designad och, för mig, fulländat användarvänlig. Man kan till och med ta med den i badet. Eller till en stuga utan el, batterier eller trådlös uppkoppling. Häpp.

4 kommentarer:

Yvonne sa...

Enda nackdelen med (biblioteks)böcker är när nån som rökt har haft dom före mig...uäck! :P

formlek sa...

Nä - böcker är för underbara som dom är. Det är så mycket med bokens form som har betydelse för läsningen. Det går inte att erstätta med en elektronisk manick. Det taktila, färgerna, bokstäverna, proportionerna. Formgivningen av bok en helhetslösning som möjligen underskattas av dom som tror att vi vill ha mer elektronik? Vem efterfrågar?

Som du sa:
Nej, tack!

Amanda sa...

Yvonne, håller helt med! Tur att engelska böcker är (relativt) billiga tack vare de (som regel) stora upplagorna...

Formis, jo det ante mig att du hade en stark åsikt här! Fast jag var inte helt säker på vilken - du är ju även rätt öppen inför ny teknik!

formlek sa...

Hihi...ja, och för övrigt har jag rätt mycket "å ena sidan men å andra sidan" åsikter - men, men...ska man nyansera det hela så kankse det skapar ytterligare en läsgrupp, och fler tillfällen till läsning? Vem vet - men jag längtar inte.