torsdagen den 17:e september 2009

Utmanad om skrivande

av Malin:

1. Har du ett skrivarschema? Typ varje dag en timme mellan 7 och 8 eller skriver du sporadiskt?
Nja. När jag skriver roman är jag väldigt fokad, första utkastet får inte ta mer än ett par månader och jag kan inte ta skrivpaus mer än två dagar i rad då, helst bara en. Annars tappar projektet puls. Vill helst komma igång och 'få det gjort' så tidigt som möjligt på dagen. Kan sitta max 5 timmar, unnar mig 5 min internetpaus varje timma. Men precis innan jag ska somna får jag ofta ett inspirationsrus och då är det bara att masa sig upp och sitta en stund med laptopen.

2. Får du inspiratonsbrist i bland eller aldrig, snarare tvärtom?
Ja ofta. Hemligheten är att man måste köra på ändå, fast man inte är inspirerad alls. Efter en halvtimma eller så av skitdåligt surskrivande brukar det lossna! Det går alltid att slipa en oinspirerad text men det går inte att slipa ingenting.

3. Har du fler skrivprojekt på gång samtidigt? Typ en deckare, några noveller och kanske någon barnbok eller dyligt?
Nja. Helst inte men det har hänt att barnböcker som jag skrivit kontrakt på att leverera krockat med nyare och, i den stunden, mer lustfyllda saker som jag känt mer för att göra. Då gör jag det som känns 'tråkigare' på förmiddagen och det 'lustfyllda' på eftermiddagen som en belöning.

4. Hur många "verk" har du fått klart och skickat in till något förlag?
En novell i antologin Utan dig kan jag inte smaka på snön, två romaner (en antagen & utgiven; Styggelsen, och så uppföljaren; Döden på en blek häst -- vet ej om den blir antagen än), två antagna barnböcker (Snoring Beauty kommer 2010 och Happy Birthday Ruby & Rosie 2011), en refuserad barnbok som också var mitt examensarbete från illustratörskursen, plus ett nytt nästan klart barnboksprojekt som jag bollar med förlaget just nu. Samt kanske tre-fyra andra noveller av varierande kvalitet som valsat runt i novelltävlingar utan framgång.

5. Hur många gånger har samma bok du skrivit blivit refuserad? Fick du i såfall konstruktiv kritik tillbaks?
Styggelsen refuserades av 3 förlag om jag minns rätt. Det största förlaget gav jättebra feedback, de andra mer kort och standardiserat. Min refuserade barnbok fick nog nej tack av 2-3 förlag, även där lite blandat med den konstruktiva responsen, men jag kan ju se idag att det var ett dödsdömt projekt - om än spännande. Alldeles för mörkt och dessutom rimmande = big no-no.

6. Får du dåligt samvete om du inte skrivit på några dagar?
Om jag är mitt inne i ett projekt, ja.

7. Varför skriver du?
Det är mitt jobb.

8. Har du någonting publicerat som man kan få läsa?
Styggelsen finns hos välsorterade bokhandlare, bibliotek och på Bokus & Adlibris.

3 kommentarer:

Tre stycken sa...

Vilken fin ny header! Du är så duktig! :-)

Amanda sa...

Tack! Miss Header Queen där!

malin, costa brava sa...

Ååå vad kul o intressant att få ta del av :)))))