måndag 19 oktober 2009

Mormor frågar rakt ut

vad andra undrar:

"Jag satt uppe och såg dig på teve. Du gjorde dig riktigt bra."
"Tack!"
"Jaha. Är du rik nu då eller?"
"Nä, verkligen inte. Inte alls. Just nu känns skrivandet som världens dyraste hobby."
"Jaha ja. Det är din man som försörjer sig alltså."


E, efteråt: "Haha, fan, hon är hård."


(Vi snurrade inte in på det där med att jag gör barnböcker också, för ett stort språkområde, på stort förlag, som faktiskt kan ge mer betalt än vuxenböcker i ett litet språkområde och bla-bla-blaaa. Vi pratade om pojken i stället.)

13 kommentarer:

Speja sa...

Jag gillar frispråkighet. Åtminstone när det kommer från andras mormödrar. Och inte är riktat till mig.

Amanda sa...

Höhö.
Hennes första fråga när jag skulle bli publiceeerad var:

"Jaha. Är det nåt sex i boken?"

Yvonne sa...

Man kan vara rik på annat än pengar... :)

Amanda sa...

Exakt...
Nej men jag undrar ju också... Hur mycket "får man" för en bok egentligen.
Svar:INTE MYCKET. Speciellt inte när man slår ut det på hur lång tid det tar.

För ett bilderboksmanus kan nybörjaren dock få sisådär 60 - 80 000 kr i 'förskott' i UK (sen får man ju x procent av försäljningen också) - och det är BARA för det lilla korta manuset (som visserligen sällan är enkelt eller snabbt att komma på och skriva.

Tante Jul sa...

...så du kommer til å BLI rik :)

Amanda sa...

Nej nej!
Om jag inte kan producera och sälja in väääldigt många barnböcker om året.

Marie sa...

Men du får göra det du brinner för hela dagarna... och kan skänka andra läsupplevelsen, inspirera andra och är dessutom väldigt cool!

Amanda sa...

O ja Marie, helt rätt, jag vill inte framställa det som att jag klagar på något vis!

Men jag tror att det är väldigt få nybakade författare som kan leva på att "bara" skriva böcker om man inte har privat förmögenhet/rik familj/stor spargris. Kombinationen svenska vuxenböcker + brittiska barnböcker + lite olika rit-och-skriv-frilansuppdrag funkar dock rätt okej (typ sekreterarlön om man slår ut det) fast det är ju så himla ojämna/oförutsägbara inkomster. Så på så vis hjälper det ju att vi är två.

Amanda sa...

P.S. Marie, förlåt, jag inser att mitt inledande "O JA" låter j-ligt självgott och så menade jag inte.
Men jag tycker att det är underbart kul om jag kan inspirera/hjälpa någon.
Och när någon gillar det jag gör blir jag lipfärdig av glädje.

Men cool - NEJ absolut inte. Jag är en tönt.

En Lisa sa...

That makes two of us ;) Sambon säger alltid att jag är "a nerd, really". Jag tackar och tar emot.

Amanda sa...

Eller Geek Chic.

En Lisa sa...

Embrace the nerd, säger jag. En gång plugghäst, alltid plugghäst.

Marie sa...

I så fall är det coolt att vara nörd;)