onsdag 4 november 2009

Jag orkade provläsa

till längst upp på sida 8. Vet inte om jag håller med recensenterna som begått lustmord på Sofis romaaan och menar att den är majestätiskt usel, jag kan helt enkelt inte genren.
Men omslaget.
Herregud.
Jag är mest chockad över att jag är chockad.
Är jag en pryd människa?
Nä det trodde jag ju inte.
Jag fattar väl också att sex säljer. Att småtjejer har girl-crushes på Sofi. Och jag tror till 100% på vettiga Bokhora som menar att huvudpersonens skuldbefriade och flitiga sexliv är en av bokens få förtjänster.

Men alltså, det där fittporträttet. Är det lyxigt? Är det New York och Carrie Bradshaw och quirky-coolt och sexigt?
Nä, asså jag tycker ju inte det.
Jag tycker det känns icke-classy och desperat och plumpt och lite tragiskt att fläka upp den där köttiga biten mellan bena. Onödigt liksom. Boken säljer nog superbra ändå.
Är jag fel ute här? Jag reagerar ju inte på Lady Ga-Gas konstant muttframhävande stajl.
Ska jag krypa tillbaka in i kojan och hålla mun bara?

9 kommentarer:

Terése sa...

Jamen HJÄLP vad mycket name/brand-dropping. Inte min kopp te. Jag hörde ett stycke från boken läsas upp på radio. Även det fullmatat med märken.

När det gäller bilden så har jag sett den vid ett flertal tillfällen utan att reagera på just 'fittporträttet'. Jag har mest kollat in hennes überstajlade hår och undrat om det verkligen är hon på bilden.

Men nu sen du påpekat det, så ser jag inget annat än hennes photoshoppade klyka.

Amanda sa...

Fast reklam för olika märken i böcker är ju framtiden säger Queen Linda ;o).

Haha ja så kan det gå när man inte har Inas lätta photoshop-touch tillhanda. Man slutar helt enkelt som en teckning.

Anne sa...

Nä, jag vet inte
jag känner mig totalt likgiltig...
kommer varken läsa eller se på boken

Alley Cat sa...

Jag har haft väldigt svårt för Sofi Fahrman ända sen jag snubblade över henne på aftonbladet.se första gången... Shame on me! Men det är något med henne som triggar igång en stark motvilja hos mig. Jag tror att det till stor del har att göra med att hon själv tycks uppfatta sig själv som allsmäktig modeguru och vackrast i världen. Plus att hon inte tycks kunna stänga munnen...

Anyway, jag har inga planer att läsa boken. Helst inte efter att ha sett omslaget - osmakligt är inte ord nog... Författarporträtt på framsidan om det inte är en biografi har jag aldrig förstått mig på!!!

Amanda sa...

Jag har alltid fått ett rart intryck av henne. Lite wholesome svensson sådär och inte traditionellt drop-dead-gorgeous. Kanske är därför hon vill få in lite mer kön i sitt personliga vaaarumärke nu när hon är singel och trettiplussare, lite försenad ungdomsrevolt? Vad vet jag. Vem är jag att döma. Skulle jag bli upprörd om mina 12-åriga barn läste detta och gillade? Nä inte speciellt.

TUTT sa...

Om texten: GÄSP
Om omslaget: Varför vill man som tjej i 30-årsålderna ha ett omslag som påminner om fjortis-amandas videoblogg samtidigt som man moget pratar mode och varumärken?
Jag. Fattar. Inte.

(http://amandavardet.blogg.se/)

Amanda sa...

Inte jag heller Tutt. Det känns liksom bara så OSOFISTIKERAT königt, så SIMPELT som image, no?

Lady Ga Ga går ju liksom alltid i högt skurna hotpants och spelar på hela hermafroditmystiken - ie har hon en liten snöpp eller ej?

TUTT sa...

Som Copy med en svaghetför Göteborgshumor kan jag inte låta bli:

O-SOFI-STIKERAT FAHRMAN.

Amanda sa...

Hahaha
Du skulle kunna skriva rubriker inom brittiska tabloidpressen sötis.