onsdag 11 november 2009

Okej, nu kör vi.


Hur svårt kan det vara? Dagens experiment, som en respons på det tidigare inlägget:
Att skriva en 18-20 ord lång trevlig och generell text om råvaran citron/er som inledning till ett inbillat recept om... säg... citron- och marängpaj?

Utan att planka Bo Hagström. Eller någon annan.
I kommentarerna eller egen blogg.
Jag ska klura på detta medan jag och Flingan går och klämmer på citroner i närbutiken nu.

Något säger mig att detta kommer att bli svårare än jag trodde.
Damn you copys. Ni kommer att glänsa här.

17 kommentarer:

Alley Cat sa...

Jag la ut mitt förslag hos mig...

Amanda sa...

Mycket bra! Jag är impad. Kämpar fortfarande här.

Amanda sa...

Okej, min variant då (JA jag tyckte det var svårt - 21 ord och var tvungen att knyta an till det tänkta receptet):

Citronens färg är koncentrerat solsken och för tankarna till sydliga citruslundar.
Den friska syrligheten är en utsökt kontrast till krispsött marängtäcke [---]

Sensmoral: Spökskriva nån koookbok? Not for me.

En Lisa sa...

Mission accomplished:

Surt sa räven, men inte om citronen vars ljuvliga, syrliga solsken här ger välbehövlig sting åt en supersöt maräng.

Amanda sa...

Heja! Mickit bra!

TUTT sa...

Mitt förslag - läste in mig lite dåligt och gjorde ett intro till citronsaft... Men efter mian långa fem minuters jobb orkar jag inte tänka om. Rubriken behövs för förklaring, introt blir mer smyckelitesmyck liksom.
Håll till godo:

"Om livet ger dig citroner – gör citronsaft!
Det handlar om en syrlig längtan i en sommarberså,
om ett bitterljuvt kärleksmöte mellan citronen och sötman."

TUTT

Amanda sa...

YUMMY!

Marie sa...

Här är en till som tacksamt mottog utmaningen.

Amanda sa...

Heja Marie! Jättebra! Och jag håller med dig, det kan vara sjukt svårt att skriva kort.

(Måste erkänna att alla dessa lockande beskrivningar gjort mig toksugen på nåt jag aldrig ens smakat: CITRONMARÄNGPAJ.)

formlek sa...

Så där ja.
Det gick på fem minuter.
Mitt bidrag finns på min blogg!

En Lisa sa...

Det är lätt att skriva långt vet ni väl? ;)

Amanda sa...

Toppen Formis!

Ja du Lisa, "I'm sorry I didn't have time to write something shorter" som Pascal m. fl. m. fl. lär ha sagt. Ett favvocitat of mine. Och det ÄR en konst att skirva kort som ni riktiga journalister & copys har down to a T. Hade ingen aning om hur j-la petnoga det var med sånt när jag började frilansa på typ AB. Men det är det.

Mvh,
Hon med 168-sidorsromaaanen

Amanda sa...

P.S. Jag hade i alla fall väldigt kul med detta idag. Tack alla fina.

Malin, Costa Brava sa...

Det är en konst att få till det så bra på så få ord, precis som du sa till mig ang handlingen om en roman.

Ina sa...

"Citronen, denna mångsidiga frukt, som med sin ljuvliga syrlighet är en fantastisk smakhöjare såväl till söt marängpaj som till nyfångad fisk."

Amanda sa...

IIIIIna, när kommer din tårt/kokbok med egna foton?!?!?

Arild sa...

Sent ute som vanligt. Mitt inlägg i debatten finns att läsa på min blogg. Inte kunde jag begränsa mitt ordflöde heller...
Och jag ger inga garantier för att engelskan är korrekt :)