söndag 22 november 2009

Vad är en dummy egentligen?

Det håller vi på och diskuterar på en blivande bilderboksillustratör/författares blogg.

Jag drar lite tips här också. För det är inte alls lätt att veta vad "dummy" är eller vad branschen förväntar sig att se! Men först det viktigaste: Gör bara dummy till din barnboksidé om du är (blivande) illustratör och författare!
Vill du "bara" skriva skickar du bara manus. Tänk inte ens på illustrationer, det är faktiskt inte din uppgift (trist men sant).
Vill du "bara" illustrera för bokförlag skickar du arbetsprov (ett suveränt vykort i A5-format nån gång i halvåret funkar alltid bra. Med adressen till din web-portfolio på framsidan så att alla som går förbi det uppnålade kortet "ser" dig... Planera dina kampanjer - det gör dina konkurrenter).
Mer bra tips för samtliga kategorier här (på engelska).

Okej, nu med mina ord då:

Vad? En dummy är vad man som illustratör och författare skickar till förlaget för att få en bok antagen. Ett häfte man gör. Ett förslag till en bilderbok som mest består av (kopierade!) skisser i det format man tänkt sig den färdiga boken.

Varför? För att visa att man tänkt igenom projektet och hur boken flyter. Och för att spara tid. Inget förlag förväntar sig att se alla boksidor färdigillustrerade men de vill veta att upphovspersonen tänkt igenom helheten.

Hur? De flesta bilderböcker spänner över 32 sidor inkl pärmar och försättsblad. Kolla själv!
Så lång ska din dummy också vara. 2-3 uppslag ska vara färglagda och klara, så fint man bara kan, "redo för tryck"-standard. Resten ska vara blyertsskisser och kompositionen av varje uppslag är jätteviktig. Detaljerna är inte viktiga.

Jag brukar skära till mina dummys av A3-papper och häfta ihop med en sån där lång häftapparat. Jag gör ofta flera blanka "böcker". En del pyttesmå faktiskt - som ovan. Bara för mig själv. Bra när jag tänker på komposition, ljus och mörker.
Sedan skissar jag direkt i mina häften och får på så vis en del goda idéer om hur det slutliga, "fin-dummyn" som jag ska skicka till förlaget ska se ut.
"Fin-dummyn" ska vara kopierad och ihophäftat i den storlek man tänkt sig den färdiga boken.
Det är bökigt att göra dubbelsidiga kopior så jag brukar skära ut kopior på skisserna jag är nöjd med med skalpell och spraylimma in i en "tom" dummy. Det blir lite tjockt och klumpigt men så gör de flesta. Vissa illustratörer gör väldigt enkla skisser mest för att visa hur man tänkt sig att boken ska fungera. Andra pillar "mer". Men alla lägger jättemycket krut på de få uppslag man gör "klara". För det är så man imponerar på redaktören och SÄLJER sin idé. You want to WOW them.

Alltså:
Lägg aldrig tid på att göra klart alla illosar för alla sidor när du försöker få din bilderbok antagen. Det blir ändå så mycket ändringar under resans gång när boken väl blivit antagen.
Men det tar rätt lång tid att göra en säljande dummy.
Och tänk NOGA på dina beslut. Stående eller liggande format? Fyrkantig kanske? Jag gillar stående format, annars blir den uppslagna boken så låååång (kan i o f vara mycket lämpligt om din bok handlar om nåt låångt som en krokodil, en strand eller ett tåg).
Tänk på varje sidas komposition. Tänk på att erbjuda visuell variation, att följa ett livligt uppslag med ett lugnt till exempel. Och att vara kreativ med var texten ska placeras (i ett träd? som ett regn..?).
Och du: Håll inte tillbaka på kreativiteten - Jag säger det igen: You want to WOW them.

8 kommentarer:

formlek sa...

WOW!!

;-O

TUTT sa...

Åh vad intressant! Gud så rba och detaljerat du beskriver detta.
PS:
I reklambranschen gör vi också mycket dummies på broschyrer och "vikisar" så att kunden ska förstå. Men vi brukar göra ut ganska mycket grafiskt och skriva ut i färg med bilder och schyssta skissrubriker, och sen sätta ihop det med spraylim så det ser nästan klart ut.

Men detta stämmer där också - You want to WOW them!

Amanda sa...

Formis, tack! Jag tycker faktiskt att du ska göra en dummy hörru.

Tutt, tack! Jag tycker faktiskt att du ska göra en dummy hörru.
Visste inte att ni också gör typ dummies men det är ju självfallet om jag bara tänker till lite.
Min redaktör säger ijenklien att det mest är så att HON har nåt att ta till marknadsavdelningen och visa när hon försöker slåss för ett kontrakt. En bokidé ska säljas många gånger...

Speja sa...

Intressant läsning! Tack för det.

En Lisa sa...

Superintressant. Keep'em coming.

Malin, Costa Brava sa...

Å tack, du är så guapa! :D KRAM

Amanda sa...

Ska fota lite från mina gamla dummies och lägga ut om det är intressant.
Det är verkligen ingen 'big deal' att göra dem men det är det förväntade tillvägagångssättet och lite svårt att förklara kort i ord.

1:a gången jag såg två proffsillustratörer visa sina dummies på ett föredrag var världens ögonöppnare för mig. Dom var så himla 'basic' men sidorna de gjort 'fint' var verkligen
dubbel-W O W.

Amanda sa...

P.S. Den här Martin Salisbury-boken är helt oumbärlig i ämnet och har jättebra sektioner om hur man gör storyboard och dummies med verkliga exempel från hans (framgångsrika) elever:
http://www.amazon.com/Illustrating-Childrens-Books-Creating-Publication/dp/0764127179