lördag 19 december 2009

Hemmajul

betyder att det där tunga sjoket av rese-stress försvinner. Härligt, säger vi. Härligt härligt.
Vi ska handla det sista i saluhallen i helgen. Lite ostar. Lite löjrom om vi kan hitta. Beställa en låda från slaktarn. Det är inte hela världen.

Flingans två klappar från oss är fixade (brio gåvagn, papegoj-handdocka), själva byter vi inte, vi köper groooming i stället, haha. Några söta postpaket från släkten ligger redan under granen. Vi har röda ljus, några goda böcker att läsa, och jag har varit så redig och tvättat de nya jul-kökshanddukarna så att de ska gå att använda men ... vänta lite nu! Har vi verkligen värmeljus så det räcker? Och vad ska vi käka på annandagen? E brukar vilja ha soppa till lurre när han är hemma och herreguud, det har vi inte många i skåpet och - och - och - kanske det vore lite treeevligt att ge honom en ask chokladtryfflar ändå, ja det vore det, gärna i en sån där röd plåtask som jag har sett, men var fan var det, och vad ska vi bjuda vegivännerna på den 28:e nu när det är svårt att få tag på färsk fisk, min vegetariska lasagne som jag gjorde förra gången gick tydligen inte hem och ja herreguuud!

Kontenta: Jag vet att affärerna inte bommar igen för gott den 24:e. Jag vet att den "perfekta julen" är en illusion. Men man behöver lite julstress. Det ska inte vara för lätt. För då blir det liksom inte samma payoff när man väl får sparka av sig guldskorna och krypa upp i soffan framför drottningens jultal med en chokladkola inkörd i kinden och bara sucka och tindra.

2 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Vårt julbord blir utan fiskrom i år, fick inte leverans från vanliga hjälpsamma släktingen så då får det vara. Men efter idag är huset putsat och fejat och i morgon skall det kokas karameller och bakas jullimpa...
Jag har ledigt nästa vecka och gott om tid på mig att fixa allt, men så kom jag på att klapparna ju skall slås in och så skall man skriva julklappsrim också, och i morgon skall granen kläs och pyntet skall fram... Puh!

Amanda sa...

>Vårt julbord blir utan fiskrom i år

Samma här, fanns inget vettigt att köpa så det blev en trevlig ank- och fläskpaté + fikonsylt i stället. Som någon slags smask-backup.