måndag 14 december 2009

Jag har fått bassning

av två vänninor runt 70-strecket. Oberoende av varandra har dom tagit mig i kragen över det här med mitt köpstopp och försök att dämpa min stora aptit på klänningar.

Dom har helt enkelt idiotförklarat mig.
Nu senast när jag promenerade med den ena förbi Vivienne Westwoods skyltfönster på Liberty i London och hon nästan örfilade mig för att jag sa att jag inte tyckte det var värt att unna mig en Westwood-klänning för £200.
"Kör på för i faaan" är budskapet.
De sa att är det något de sörjer (och är snopna över) i livet så är det att de inte köpte och bar mer fina klänningar när de kunde komma i dem och komma undan med det. Att det gick så jävla fort. Att den där kroppen de hade mellan 20 och 45 bara var till låns.

Jag har respekt för di äldres visdom så jag tar åt mig.
Betyder det att mitt klänningsembargo är över?
I helvete heller.
Men i mellandagsrean.
Då j*vlar.

10 kommentarer:

adrenalin sa...

Jag längtar sjukt mycket till mellandagsrean.

Yvonne sa...

Ähum...om jag jämför med bilder för 45 år sen och nu, så föredrar jag "nu-bilderna"! :D Så visst kan man ha snygga kläder långt upp i åldrarna, det gäller att hålla efter sig, så man klär i dom bara!

Maria Turtschaninoff sa...

Om du hittar bra fynd på nät-reorna så tipsa gärna... Utbudet i min lilla håla till nuvarande hemstad är minst sagt smalt.

Amanda sa...

adrenalin, jaaa, låt oss bara hoppas att det blir en bra en och inte full av såna där fuskplagg som aldrig funnits i butik till fullpris!

Yvonne, jag förstår hur du menar. Man kan absolut ha snygga kläder i alla åldrar, det har di här damerna också! Däremot känner de inte att de längre "kommer i" de rätt snåla (åt alla håll!) standardstorlekarna S - L. Och framför allt känner de att vissa stilar (typ Westwoods korsettklänningar, cocktailblåsor osv) är helt olämpligt och osmickrande i deras ålder.

Amanda sa...

Maria, absolut!
ASOS.com brukar ha tokbilliga reduceringar fram emot slutet, tror dom skeppar till skandinavien för rimliga priser nu. Jag har hittat en hel del rara små klänningar och koftor där.

Marie sa...

Till låns mellan 20 och 45. Usch, den tål att tänka på. Synd att man kastar bort just den perioden på barnafödande och annat förödande då.

Men för f-n, köp alla klänningar du vill ha! Jag håller med tantera.

En Lisa sa...

Åh. Du kanske hjälpt mig att lösa ett aktuellt dilemma. Se bloggen ikväll.

Tante Jul sa...

REA!

heidi sa...

det här var precis vad min konsumtionsådra ville höra efter att ha funderat på att ta ett såntdär ÅR utan att köpa fina klänningar och så. nu ska här shoppas och njutas av sin kropp! njuta, njuta, njuta!

Amanda sa...

Ja, alltså, jag förespråkar ju inte att man ska lägga förköpa sig så man lägger krokben för sig själv och ramlar ner i Lyxfällan eller så!
"Använd mer av kuliga saker jag redan har" är fortfarande min grundtes. Planerar också investera i lite vintageklänningar -- min passion.