fredag 11 december 2009

Kära gottisar.

-Jag har ingen honung. Jag har golden syrup.
-Jag har ingen matlagningstermometer. Kan man använda ute/innetermometern från mamma som var gratis och som det står SKARA på?
-Jag gillar saltsött men så jävla mycket salt tänker jag inte ta i.
-Kan man byta 40% av smöret* mot nutella? Säg ja, säg ja, säg JAAA.
-Jag gillar bara julkola som blir lagom fast och mjukseg. Inte hård. Utan termometer är det kört va?

Ska jag lägga ner detta proschäkkt? Kommer det att sluta illa?

*Rättelse: Tydligen inget smör i receptet. Jag känner mig just nu lite sinnesrubbad.

8 kommentarer:

Sara sa...

När jag gör kola kör jag med "vattentricket". Man tar lite kola och droppar ner det i ett (genomskinligt) glas med kallt vatten. Om droppen förblir en droppe och man kan plocka upp den och gegga med den är kolan klar. Rinner den istället ut och förenar sig med vattnet är det inte klart.
Lycka till med kolan! Det andra vet jag inte hur man gör :P

formlek sa...

Vattentricket duger (har aldrig använt termometer). Första/andra gången kör man vattentricket ofta (det går så jäkla fort från inte klar till klar) - men sen ser du nästan på konsistensen när det är färdigt. Det ändrar sig från så där rinnigt seg till bubblig och mörkare seg.

Amanda sa...

okej, hederliga kulprovet håller än alltså. Tack!. Jag tror jag kör på (förutsatt att F tar en fridfull lur)

formlek sa...

kulprovet ja, så heter det ju!

Amanda sa...

jag tycker det är ett skönt ord dessutom

kulprovet

kulprovet

adrenalin sa...

Hoppas jag inte är blockad här nu ;)
Jag hittade ett liknande recept i en kokbok, men de valde att lägga en flinga salt ovanpå varje kola istället för att ha i smeten. Kör också med kulprovet, ibland blir de för mjuka och ibland för hårda, men det är ju charmen!

formlek sa...

Kul!

Amanda sa...

har testat, great success, tack för att ni gav mig självförtroendet, bilder imörrn

(halv sats = halva tiden = jag rekommenderar! Fast med specialvikt pytte-'form' av smörpapper)