torsdag 17 december 2009

Vi hittade en övergiven tomteluva

på marken, nu på morgonpromenaden till mataffären. Vid grinden till kyrkogården. Mitt emot mastodontdiscot.
Det var en sån där "lyxig" luva i tjock lurvig akryl.
Jordig och isblöt.
"Vems är den", tänkte jag. "Fryser inte tomten om öronen nu?"

Jo det gjorde hon. Och inte bara om öronen. För på väg tillbaka hem hittade vi faktiskt tomtenissan. Hon kom släntrade på solsidan av gatan och det var tur för hon hade bara på sig en ärmlös "sexy santa"-miniklänning i korsettmodell (igen, akryl), liten handväska och glansiga strumpebyxor. Kanske 19, långt nyknullat hår, barfota. Helt oberörd (?) över att hon vände allas huvuden, sugande på sin cigg. Hon såg ut som en amazonkrigare. Hon stannade vid en busshållplats. Jag stog emot impulsen att tala om för henne var hennes luva fanns. Jag tror inte hon hade haft lust att ta på sig den ändå.

8 kommentarer:

Ann-Katrin sa...

Hihihi!! För rätt många år sedan såg jag på förmiddagen en kvinna som inte var fullt lika stolt men om möjligt ännu mer bar springa över ett torg i Sverige. Iförd sexigt linne, kavaj och... Ja, hon hade väl skor på sig, och trosor. Men kjol eller byxor saknades, hon drog febrilt i kavajen för att få den att täcka så mycket som möjligt, vilket var väldigt lite. Bätttre att tappa luvan...

Amanda sa...

Å, gumman ... tänker jag.
Hon borde ha promenerat helt oberört, vad gör det om 100 år liksom.

Ann-Katrin sa...

Ja, hade hon promenerat oberört hade förmodligen ingen kommit ihåg det två veckor senare... Tyckte obotligt synd om stackarn men dels hade jag inget plagg att räcka henne som skydd och dels tog det en sekund extra innan jag fattade vad jag just sett...

Amanda sa...

Exakt! Jag fattar precis.

30-nånting sa...

Hahaha, jag önskar att jag kunde vara så cool. Det är jag inte nu och var absolut inte det vid 19. Jag minns fortfarande min Walk of shame på Cypern och blickarna från städerskorna som brände i ryggen.

Amanda sa...

Walk of victory, surely?
;o)

Ms Stiffneck sa...

har ni snö?
här har vi nämligen 5 minusgrader och sjunger termobrallans lov varje dag. det var det första som slog mig när jag läste om dagens "miss tappad luva".

Amanda sa...

Lite snö i natt faktiskt, runt nollan. I går sol, barmark och plus 2.