onsdag 13 januari 2010

Är det bara jag?

Jag älskar Stjärnorna på Slottet.
Det bara är så.
Grämde mig förra året när jag inte kunde se hela omgången med Christina Schollin därför att SVT Play inte hade rättigheterna att sända alla filmklipp utomlands.

Så i år njuter jag dubbelt.
Varje avsnitt är en högtid.
Hela dagen ägnas åt att köra slut på Felix så att han ligger som i koma i sin lilla vita säng klockan 20:00.
Jag gör i ordning ett fat med ost i perfekta munsbitar som jag kan plocka i mig utan att behöva titta bort. Ser till att E sitter uppslukad i nåt fantasy-dataspel med lurar på i en annan del av vardagsrummet.
Slår kanske upp ett litet glas bubbel eller rött - så att jag liksom känner mig delaktig i det kopiösa fin-drickandet i rutan.
(I år gillar jag alla på sitt sätt men jag ser framför allt fram emot Kjells och Tommys dagar.)
Ja och sen njuter jag. Andaktsfullt.
Tills dom visar klipp på Siw som Pippi.
Herregud.
Duktig dam. Beundransvärd. Verkar trevlig också.
Men den där otäcka tillgjorda grod-stockholms-rösten hon hade som Pippi - nej jag tål den bara inte. Jag får spader. Jag lir't inte, för att använda ett västgötskt uttryck.

5 kommentarer:

TUTT sa...

Ska i ärlighetens namn säga att jag ALDRIG kollat på detta. Är det bra alltså? Oj. Jag hade fått för mig att bara för att pappa kollar på det så är det kass. He he. Får provkolla.

Amanda sa...

Jag är tokig i't. TOKIG.
Vet ej varför. Vet inte om det är speciellt bra eller om nån annan känner på samma sätt.

Har varit det ända sedan serie 2 (Peter Stormare, Jan Malmsjö osv). Missade första året med Börje Alstedt, sob.
Han fick nåt diva-frispel tror jag.
Och det mesta av Gardell/Schollin/Loffe-året (förra). Som slutade med att alla hatade Gardell innerligt.
Dubbel-sob.

formlek sa...

Började kolla förra omgången och det ÄR bra. Jag är fast. Nu är C också fast - tror jag. Han ser åtminstone fram emot de två kommande ansnitten. Får ej missas.

Speja sa...

Jag är också helt tokig i det programmet men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör det...blev ett fan av Peter Stormare när han var med - gud, vad han var rolig och självironisk.

Amanda sa...

Gillar det där med att "ge folk tillräckligt med rep att hänga sig själva", som vi säger in inglish.

Ja Stormare var speciell. "Förförde" väl i princip varenda tittare och kotte som var inblandad i produktionen med sin charmerande personlighet om jag fattat rätt.