måndag 25 januari 2010

Förlåt mig men nu

gör jag nåt som jag i hemlighet har morrat åt mig själv att aldrig göra.

Nej, jag har inte hybris.
Och jag har inte gått på min egen hype för nån sån finns det inte.
Jag suktar inte efter att få bli interjuuuvad mer än jag redan blir.
Jag inbillar mig inte heller att jag har speciellt mycket matnyttigt att dela med mig av (om det inte gäller vad jag just lärt mig som rookie i internationella bilderboksvärlden, där är jag sjukt passionerad om det inte har framgått).

Men jag är plågsamt, äckligt trött på mig själv just nu. Min person.
Jag tråkar ut mig själv. Jag är tom som en såpbubbla i skallen. Varenda inlägg jag skriver får mig att stanna upp och riva mig i skalpen och tänka "Nää, fan, detta har jag nog redan lallat om, fan jag minns inte." Påminner mig om när man varit ihop med nån länge och vet precis alla partyskämt och storys och anekdoter den andre brukar dra inför kompisar och ens eget jobb är att vara sidekick och flika in med smajl och rätt kommentarer här och där och inte somna mitt i vinglaset. En rutin man har. Som par. Tryggt. Mysigt. Invant.
Mysboring.

Så nu måste jag göra det här tyvärr. Det kanske kan ruska liv i nåt inom mig, vad vet jag.
(Alternativet är radioskugga i typ en vecka.)
Du bestämmer:
Fråga eller låt bli.
För jag inbjuder härmed till frågestund.

(vänligen ställ fråga i kommentarerna om du har nån, jag svarar ikväll)

11 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Varför just skräckromaner?

Vad skrämmer dig?

Vad är det bästa med att bo i Oxford?

När började du skriva? Hur kom det sig?

Hur hamnade du alls i England? När?

Berätta om en hemlig ambition/dröm du har (ja jag vet, men det var du som bad oss fråga!).

Jag vet att det här inte är speciellt originella frågor, men eftersom jag är en ny bekantskap är det här det jag på riktigt är nyfiken på!

Maria Turtschaninoff sa...

Och by the way - ännu har du inte skrivit något som tråkat ut mig, i alla fall.

Terése sa...

Hur låter det när du pratar engelska? Alltså vilken dialekt har du? Jag gissar att du inte har ABBA-'sssss' när du pratar.

Nån kändis som du låter som?

Detta är jag MYCKET nyfiken på.

Malin, Costa Brava sa...

Varför har du valt att blogga? (Har du alltid skrivit innan eller inte alls?Vad beror det på?) etc... DU kan gärna ge kommentar hos mig :)

Speja sa...

Vill bara säga att din blogg är en av mina "godisbloggar" - alltså har alltid godbitar av ena eller andra slaget att bjuda på.

Vilka är dina favoritbarnböcker?
Har du skrivit/ämnar att skriva någon barnbok själv?
(Vet ju att du har ett boksläpp på gång, men minns inte om du "bara" illustrerat.)

Tack för mig!

Ingrid sa...

Läser du mycket svensk litteratur eller mest på engelska? Pratar du svenska med gullesonen? Åker du till Sverige då och då? Slås du ibland av att alla svenskar plötsligt använder uttryck som du aldrig tidigare hört?
Jag tycker din blogg är kul och inte det minsta tråkig. Jag beundrar folk som orkar uppdatera och vara så där avspänt roliga flera gånger om dagen! a

Tante Jul sa...

Hihi...

Når skal du ha flere barn?

Er du enig i at gravide kvinner er mer groteske enn vakre å se på?

Hva er favorittblomsten din? Asters?

Foretrekker du Cadbury eller Marabou?

Hvor fort kan du spise en boks mes kokosboller (15 stk)?

Kan du stå på hodet?

Ligger Skardala sånn omtrent midt mellom Skara og Ardala?

Fikk du noengang bakt de pepperkakene?

Hvorfor er du aldri med på konkurransene mine?

Er du god til å rense fisk?

Har du noengang blitt sammenlignet med en fotomodell eller kjendis? Og slapp du i så fall heldig fra sammenligningen?

Er du fremdeles glad for at du kjøpte tyllkjolen din?

Hvor ofte er du hjemme i Sverige?

Kaller du det fremdeles for "hjemme"?

Har du noengang vært i Canada?

Liker du lønnesirup?

Liker du hester?

Synes du generelt at spørsmålene folk stiller i spørrerunder er meningsløse?

Arild sa...

Haha! Tante Jul, du e´ kul! Morsom, ikke sant?
Vilken är den bästa bok du har läst? Varför?
Tänker du bli gammal i England? Kommer Felix att bli en am/engelsk judisk pöjk? (Ja, nu är han ju det, men kommer han att uppfattas/uppfattas sig själv som sådan?)
Vad är bäst med Oxford/England respektive/jämfört med gamla härliga, trygga Svedala (hehe)?
Känner du ibland en ångest över att bo i England och inte kunna babbla på svenska med kreti och pleti?
Är du nöjd med livet?

Och din blogg går icke på något sätt på tomgång! Fattar inte att du orkar engagera dig i allt, och skriva om det också. Det är kul att läsa och ger mig inblick i en massa saker jag aldrig skulle ha brytt mig om eller ens sett.

Mikael sa...

Vem skulle få spela vem i eventuell filmatisering av Styggelsen?

Karstensdotter sa...

Vad är ditt favoritpyssel, alla kategorier?

Om du skulle tillverka en present till någon själv, vad skulle du då göra?

adrenalin sa...

Ärs bärs! Varför upptäckte jag det här nu?

Jag vill veta hur du och maaaaken träffades. Och om poltergeisten håller sig lugn nu. Och så vill jag se kortet på din man som ung. Och jag låter ju som värsta Emmet-stalkern här. Sorry! Jag kan maila kort på min maaake som ung om du vill. Kan inte lägga upp pics på ploggen, även om det vore skoj.