tisdag 12 januari 2010

Jag tog just bort

ett nytt inlägg.
"Nope", tänkte jag,
"Det där hör bannemej hemma i en romanjävel. Eller möjligen en novell.

Det har aldrig hänt förut kan jag säga. Att jag gjort så.
Aldrig.

Som regel är jag alldeles för dålig på att samla och förvalta mina små uppslag eller vad man ska kalla dem.
Det där som kan bli ett bra stycke, som man kanske skulle kunna väva in bland andra hyggliga stycken. Nån gång. I nåt projekt.
Vet inte varför jag är sån. Det är som om jag fortfarande inte riktigt vill ge mig själv tillåtelse att hålla på med det här. Mycket dumt.
Nej. Jag är inte typen som går omkring med en liten vacker anteckningsbok för alla mina fiiina observatioooner och uppslag.
Jag köper visserligen dom där vackra anteckningsböckerna.
Men inget mer.

På bilden sitter förresten burleskdansaren Gypsy Rose Lee och jobbar på en spännande deckare*.
Helt oposerad bild sådär. Göder inte alls myten om den sköna författaren eller hur.
(Not. Men hon är förlåten.)

*The G-string Murders, 1941. Möjligen spökskriven. Lee ger sig själv rollen som detektiv som löser en rad mord på strippor som strypts med sina egna stringtrosor (!). Måste genast försöka komma över den känner jag.

15 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Okej, tips nummer 1:
Skaffa dig en anteckningsbok. Men inte en fiiin! Den skall vara ful och vanlig! Annars blir prestationströskeln för hög.
Vilket leder till tips nummer 2: Obesrevationerna behöver inte vara fiiina de heller! I anteckningsboken skall allt rymmas. Allt. Vad som helst, utan krav.


Ja, om jag får vara så beskäftig att jag kommer med råd oombedd :-)

Amanda sa...

Nämen det är bra!
Jag behöver höra't.

Michaela sa...

Det kan hjälpa att skaffa sig en skrivarbok som har blanka sidor, eller rutiga. Många får prestationsångest av linjerat papper, påminner för mycket om skoltiden.

Fantastiskt fin bild!

Amanda sa...

mmm, jag tror också på det där med prestationsångesten

har just stått & glott lite i mina gamla fyllda dyra skissböcker från Seawhite of Brighton (måste ju kunna slänga i lite vattenfärg utan att pappret buktar sig va)

det är 60% text

haha

formlek sa...

Jag älskar anteckningsblock! Får inte nog av dom. Slängde nyligen en drös för att inte samla för mycket. Klottrar högt och lågt och blir utvisad från sovrummet om jag ligger och krafsar för mycket på natten :(

Amanda sa...

vad skriver du?
eller tecknar/designar/textar du?

många porträtt av en sovande C?

formlek sa...

Det blev ett inlägg! Ligger mig varmt om hjätat...
Titta gärna in.

Marie sa...

Hade man inte gärna läst det där inlägget du aldrig la ut? Och nu när det är omskrivet är det extra spännande...

Amanda sa...

Nej nej,
det var ett ganska mörkt och personligt och möjligen tråkigt inlägg, inspirerat av vår rådande lappsjuka. Inget kul alls.

Marie sa...

"inspirerat av vår rådande lappsjuka" - lite kul låter det allt. Åtminstone med aningen svart humor:)

Amanda sa...

Nja-ä.
Nä.
Mörkt och trök och lite underligt tror jag bestämt.
Rävar som fastnat i varandra.
Sånt.

Jenny sa...

Nu blir jag ju nyfiiiken! Tror det var väldans bra skrivet! Så ta dig nu och köp en riktigt ful och vanlig anteckningsbok :)

Amanda sa...

Det är inklippt i ett slafs-dokument på bärbara datorn för tankar som kan komma till användning ...

Alley Cat sa...

Jag går omkring med billiga svarta vaxduksböcker i olika storlek för att passa i alla lägen. Skriver ner tankar, fragment, iakttagelser, saker folk säger som låter bra och teknar små bilder - trots att jag inte kan tekna. Det är ytterst sällan jag tittar i dessa anteckningsböcker men bara känslan av att ha plitat ned det som för stunden kännts viktigt är meningsfullt!

I jobbet använder jag inbundna, dyra, A4 block och skriver bara jobbrelaterat på högersida av ett uppslag. Vänster har jag som kladd; där skriver jag ner att-göra-saker samt allt annat som far genom mitt huvud på möten. Möten triggar igång min kreativa längtan att skriva - fel sak på fel plats! Tur att man är kvinna och kan lyssna, tänka och skriva samtidigt...

Alley Cat sa...

Älskar bilden förresten - det glömde jag skriva ovan... ;-)