måndag 18 januari 2010

Maken sitter och ger

mig lite "konstruktiv" kritik på ett nytt bilderboksmanus.

Vill. Mörda. Långsamt.

Han är jättebra, fatta vilket bollplank jag har i honom och ååå så tacksam jag är.
Han håller koll på att saker funkar att läsa högt, är bra på rytm och roliga ord, och på att dämpa min ständiga undran "kan man verkligen säga så på engelska"?
Ger faktiskt ett och annat matnyttigt förslag också.

Men. Två saker har han inte fattat:

1) När jag säger att manuset absolut inte får bli längre, gärna kortare (det är en fucking konstform att skriva kort vänner) kan man inte komma med käcka snirkliga fraser som inte tillför något, som ökar textmassan med 30%, och som tvingar författaren att skriva om eller stryka en massa bra skit.

2) Han har ursvårt för att visualisera samverkan mellan texten, de (kommande) bilderna och den (kommande) layouten.
Ett uppslag har två sidor, killen. Textmassan för ett uppslag kan portioneras ut lite hur som helst i layouten över den ytan. Som pratbubblor till exempel, eller några rader uppe i skyn och andra nära figuren som pratar. Bara för att hela texten står i en klump i mitt word-dokument betyder det inte att det kommer att se ut så i den färdiga boken. Ögat ska vandra.

Herreguuud vad mycket lättare mitt liv skulle vara om E var tankeläsare.
Skänk honom en tanke av sympati idag.

10 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Go go go, E!

Amanda sa...

Japp han har jobbat bra.
Nu får han fika.

Arild sa...

Stackars lille E! Du kan väl inte begära att grabben ska va ett tekniskt snille, springpojke, barnvakt OCH ha layoutöga! Var tacksam att du har ett levande lexikon och bjud honom på mycke och god fika.

Amanda sa...

JO för fan!
Han mår bra av höga krav.

Sofia sa...

Jag har slutat fràga min frans-man om ràd pà franska (inte till sà spännande saker som böcker, men rapporter, brev etc...). Vi har sà olika sätt att uttrycka oss pà, sà om jag ber om ett grammatiskt ràd i en mening sà formulerar han om hela texten. Till tre gànger längre, och snirkligare. Fransmän är ju bra pà det, att prata länge om ingenting. Sà för den äktenskapliga "friden" använder jag nu mer Google, eller vänner :-)

ps däremot har min man layoutöga, vilket jag själv aldrig hört talas om. Accepterar däremot tvärr inte att vara springpojke.

Amanda sa...

Sofia, låter som om ni två är bra pusselbitar.

Tante Jul sa...

Hihi. Jeg tror vi ønsker oss det alle sammen, iblant. At mannen vår kunne være tankeleser. Men absolutt bare når vi har lyst til at han skal være det!

Amanda sa...

haha, EXAKT!

TUTT sa...

Jag stämmer upp i Supertramps sketagoa låta här i köket och sjunger till Emmets ära!
"Give a little bit, give a little bit of your love to meeeee..."

Amanda sa...

Som återbäring för sin snällhet får han spela fotboll ikväll. Har inte hänt på ganska exakt ett år. Jag sa till och med att han skulle ta en bärs efter + massage av mig. Jag är tamejfaan rena geishan. När jag vill.