måndag 25 januari 2010

Tack

för spännande frågor och snälla ord!

Varför just skräckromaner?

Blir uttråkad av att skriva saker som inte har ganska mycket mörker.

Vad skrämmer dig?
Tankar på dåliga saker som skulle kunna hända Emmet eller Felix är det enda som skrämmer mig på djupet. Men tillåter inte mig själv att leva med för mycket oro.

Vad är det bästa med att bo i Oxford?
Lagom storlek, lagom fint, finns lagom med käcka grejer att göra.

När började du skriva?
Miniböcker som liten, uppsatser i skolan, novelltävlingar. Första ärliga försöket till en roman sommaren 2006 när jag var rastlös och inte hade några illo-uppdrag på gång. Och hade en idé som inte lämnade mig ifred. Det blev Styggelsen.

Hur kom det sig?
Känner mig nog som mest levande när jag skriver (och ibland när jag ritar). Och precis efteråt.

Hur hamnade du alls i England? När?

Flyttade till Brighton jan 2000 (med Tutt! Kände inte varandra så bra då) för att göra D-kursen i engelsk litteraturvetenskap på Sussex universitet (en termin). Hade gjort A, B och C-kurserna på Högskolan i Skövde. Jag blev helt betagen och struntade sedemera i att läsa pedagogik i Sverige för att bli gymnasielärare (min ursprungsplan). Sen hattade jag i några år mellan UK och Sverige och hankade mig fram. Visste i grunden att jag ville bo permanent i UK innan nån seriös karl kom in i bilden eller så.

Berätta om en hemlig ambition/dröm du har.
EN?! Här kommer fyra:
-Att få jobba mer med di små tvillingflickorna som figurerar i min bilderbok som kommer 2011.
-Att skaffa ett hum om hur man skriver för film och TV.
-Att det blir mer om Maja Grå.
-Att jag färgar håret helt vitblont och att det blir otippat fantastiskt (DREAM ON MANDIS).

Hur låter det när du pratar engelska? Alltså vilken dialekt har du? Jag gissar att du inte har ABBA-'sssss' när du pratar.
Blev retad av engelsmännen på mitt kontorsjobb för att jag lät posh. Är rätt bra på att härma omedvetet (ie när jag hade kille från Birmingham lät jag som en brummie). E pratar ganska riks/queen's english så jag härmar nog honom lite.

Nån kändis som du låter som?
Vet ej. Är rätt nasal. Tycker själv jag låter mkt svennig. Taxichaffisar brukar gissa att jag är från Wales eller Sydafrika. I musikalen om våra liv ska Elaine Paige spela mig och Sarah Brightman spela Tutt ;oD

Varför har du valt att blogga?
För att det är som att ha lite svenska kompisar i min närhet.
Gud så tragiskt, haha.

Har du alltid skrivit innan eller inte alls?
Har aldrig försökt skriva något längre än noveller, krönikor eller artiklar innan jag gav mig på Styggelsen 2006. Jo förresten, jag ljuger: D-uppsatsen.

Vad beror det på?
Att jag inte hade tänkt ut några skönlitterära idéer som kändes tillräckligt intressanta/bärande för att hålla min skrivglöd vid liv så pass länge som det tar att brodera ihop en romanjävel. Och sen skriva om den två-tre gånger.

Vilka är dina favoritbarnböcker?
Häxtävlingen (Which witch?) av Eva Ibbotson.
Allt som Ingrid Vang Nyman illustrerat.
Loranga, Masarin och Dartanjang av Barbro Lindgren (gärna ljudböckerna inlästa av Toivo Pawlo).
Owl Babies (mer längre ner).

Har du skrivit/ämnar att skriva någon barnbok själv?
Ja, Happy Birthday Ruby and Rosie (bilderbok, kommer 2011)
samt två andra bilderboksmanus som är "i maskineriet" och valsar. Skulle gärna försöka skriva för lite äldre barn i framtiden.

Läser du mycket svensk litteratur eller mest på engelska?
50-50%. Jag älskar att läsa svenska böcker på svenska och engelska böcker på engelska men läser överlag alldeles för lite.

Pratar du svenska med gullesonen?
Ja, 100% när vi är själva, mixar lite när andra engelsktalande är i rummet och det spelar roll att dom andra ska fatta.

Åker du till Sverige då och då?
Ja, 1 - 2 ggr/år, men nu har jag inte varit sedan Styggelsen-släppet när jag var preggo.

Slås du ibland av att alla svenskar plötsligt använder uttryck som du aldrig tidigare hört?
Nej men jag slås av hur alla förpackningar hinner ändras i affärerna. Och hur toksnyggt (och DYRT?) alla har det hemma helt plötsligt.

Når skal du ha flere barn?
När/om kroppen och psyket tycker att det kunde vara en bra grej att testa.

Er du enig i at gravide kvinner er mer groteske enn vakre å se på?
JA! Hela tillståndet är bisarrt.
Tragikomiskt, som E sa. Eller det kanske var om amning/pumpning.
Att få en bebis är en vacker grej men hela cirkusen innan? Urk.
(Fast ändå inte så urkigt som jag hade trott.)

Hva er favorittblomsten din? Asters?
Gillar astrar, ranunkler, förgätmigej.

Foretrekker du Cadbury eller Marabou?
Mellan de två: Marabou!

Hvor fort kan du spise en boks mes kokosboller (15 stk)?
Skulle nog behöva minst 1 - 2 minut för varje.
Ostbågar kan jag dock trycka i mig snabbare än vinden.

Kan du stå på hodet?
Tveksamt. Ogillar all fysisk aktivitet.

Ligger Skardala sånn omtrent midt mellom Skara og Ardala?
Hahaha! Skardala ligger mitt emellan Skara och The Twillight Zone.

Fikk du noengang bakt de pepperkakene?
NEJ. Grämer mig mycket. Kunde inte få tag i de rätta pepparkakskryddorna här.

Hvorfor er du aldri med på konkurransene mine?
Helt ärligt?
Jag har ibland lite, lite svårt för att förstå norska.

Er du god til å rense fisk?
Nej.

Har du noengang blitt sammenlignet med en fotomodell eller kjendis? Og slapp du i så fall heldig fra sammenligningen?
Ja. Reese Witherspoon. När jag var något tunnare och yngre med längre hår med utböjda toppar och gick och strosade i San Diego i babyrosa båtringad jumper en kväll.
Killarna var fulla och halvblinda. Men jag klagar inte.

Er du fremdeles glad for at du kjøpte tyllkjolen din?
Ja! Funderar varje dag på hur/när jag ska kunna ha på mig den härnäst utan att det blir pajas över det hela.

Hvor ofte er du hjemme i Sverige?
1 - 2 ggr/år men nu är det ett tag sen.

Kaller du det fremdeles for "hjemme"?
Nej.

Har du noengang vært i Canada?
Nej.

Liker du lønnesirup?
Jo vars, det tror jag, men inget vi har hemma.

Liker du hester?
Nja. Gillar? Ja. Älskar? Nej. Umgås mycket med? Nej.

Synes du generelt at spørsmålene folk stiller i spørrerunder er meningsløse?
Hahaha.
O nej. Aldrig.

Vilken är den bästa bok du har läst? Varför?
Fan vad svårt.
"Owl Babies" av Martin Waddell och Patrick Benson. Det är nog världens mest fulländade bilderbok för små barn. Den är makalös och oöverträffad i sin enkelhet, spänning, humor och kärlek.

Tänker du bli gammal i England?
Ja det tror jag.

Kommer Felix att bli en am/engelsk judisk pöjk? (Ja, nu är han ju det, men kommer han att uppfattas/uppfattas sig själv som sådan?)
Jag gissar brittisk, med svenska/protestantiska, judiska och amerikanska rötter. Judendomen ärvs ju på mödernet och jag är inte judisk så han skulle behöva konvertera om han var seriös med sånt. Es släkt är mestadels ateister och inte särskilt observanta.
Ansöker vi om dubbelt (amerikanskt) medborgarskap för F? Svar ja men det är ganska krångligt eftersom E bodde där så kort tid som bebis.

Vad är bäst med Oxford/England respektive/jämfört med gamla härliga, trygga Svedala (hehe)?
Jag är svag för sjabbigheten mixat med tjuuusigheten här. UK känns inte lika segregerat/rasistiskt som Sverige (även om det förstås finns jätteproblem här också). Ofta hög nivå på journalistik, kritiskt tänkande, allmänbildning. Folk i gemen är på samma gång mer ambitiösa och mer avspända liksom. Större utrymme för individualism och kufar i största allmänhet (och nu generaliserar jag förstås inte aaalls ;o). UK känns på samma gång mer gammaldags och väldigt modernt jämfört med Sverige. (Det dåliga med UK skulle också bli en lång lista men det tror jag alla vet.)

Känner du ibland en ångest över att bo i England och inte kunna babbla på svenska med kreti och pleti?
Nej.

Är du nöjd med livet?
Ja! Tacksam.

Vem skulle få spela vem i eventuell filmatisering av Styggelsen?
Det skulle de som höll i produktionen få bestämma!
Fast vi har ju lekt lite rollbesättare här på bloggen förut och kommit fram till att Maria Granhagen "är" Maja och Annika Jankells & Torsten Flincks yngsta flicka "är" Singa. Jag skulle gärna se Gunilla Nyroos som Eva men hon är nog inte längre i lämplig ålder. Eller en ung ond Jan Malmsjö i kvinnomundering, huga. På Vaktis har vi förslag på Paul Newman (men han är ju dö? Och en gammal amerikan?), Krister Henriksson och Kjell Bergqvist = gillar alla tre!
Inte exakt så jag "såg" eller "ser" någon person i boken men det spelar ju ingen roll.

Vad är ditt favoritpyssel, alla kategorier?
Rita, räknas det? Gillar/gillade att pilla med cernit- eller fimo-lera också men det var ett tag sen.

Om du skulle tillverka en present till någon själv, vad skulle du då göra?
Kolor i cellofanpåse, så som jag gjorde i julas. Folk som inte ens gillar hemmagjorda presenter (kan inte säga att jag klandrar dem) gillade!

13 kommentarer:

TUTT sa...

Och jag som inte kom med några frågor alls undrar mest: Vad längtar du efter just nu?
Pöss!

Yvonne sa...

Var det "tante jul" som ställde alla norska frågor? ;)

formlek sa...

På min önskelista: Lite vardagsrealism (foton!) på väg till matbutiken, de närmaste kvarteren, handtag i huset, spännande och fula vrår i huset, vad ser du när du tittar ut (från köket vet vi) men vardagsrummet som man såg på TV - hur ser det ut på andra sidan persiennen: tja, mer av din vardag ända ner i diskbaljan.

30-nånting sa...

Kul, jag hängde inte alls med på den här frågestunden men jättekul att läsa frågorna och svaren. Blir sugen på att åka till England...

TUTT sa...

Håller med Formlek - jag gillar vardagsrealismen jag med. Och Flingans iakttagelser.

Amanda sa...

Tutt, jag skulle inte tacka nej till en liten skrattgråtig vinfylla med dig. Ärligt talat.

Yvonne, är ditt mellannamn Sherlock? ;O)

fORMIS, jag noterar detta. Men du kommer dö av tristess.

Amanda sa...

30-nånting, ja, UK är najs på sitt sätt. Inte för att jag är partisk eller så.

Mvh,
Anglofilen

Tutt, Flingan noterar detta. Håller just på att måttpassa en webcam runt hans kranium.
;o)

En Lisa sa...

Jag missade hela frågestunden för jag var i Norge hela daaaagen. återkommer när jag funderat ut några!
Sjukt det där med att cabdrivers tror du är från Sydafrika. Det får jag också höra. Sydafrika eller Australien. Märkligt.

ordver: cheat ?!?!

Alley Cat sa...

Oh no, jag missade detta! Det är för mycket jobb och för lite slösurf i mitt liv för tillfället... Kul frågor dock - och svar så klart!

Alley Cat sa...

Vad gäller dialekt så får jag Sydafrika eller Nya Zealand...

Maria Turtschaninoff sa...

Tack för svaren!

Amanda sa...

pleasure!

Speja sa...

Tackar, då vet jag lite mer samtidigt som jag definitivt måste kolla upp Owl babies.