tisdag 9 februari 2010

Dagens i-landsgnäll.

Fick en del fina, fina barnplagg från släktingar på bröllopet.
100% i stl 2 - 3 år.
100% är för små.
Snyft.

Alltså, jag fiskade upp söta brallor i stl 86-92 och tänkte
"Nämen vad faan, dessa skulle ju inte ens engelska apan komma i."
Vinteroverallen är stl 3 år och kolla vad korta ärmarna är.
Jag går nu och fingrar på vårjackor och brallor till 5-6-åringar, helt allvarligt.

Men han är fortfarande BEBIS ju. Vi vill att han ska ha mjuka goa bodys och veloursnickisar men det är ju KÖRT.
Inte små hårda jeans och combatbyxor.
Fan. Fattarn'te detta.
onormalt lång och fet och tung kan han ju inte vara? Blöjorna är Pampers nummer 5 och dom är rätt stora på'n.

Det är ju inte lätt för folk att veta. Alltså, man tycker ju att det låter groteskt att köpa 3-årsplagg till en 11-månaders. Och så är till och med det för litet. Weird.
"Han får leva i pyamas", säger E. "Vem vill inte det liksom?"

11 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Du får börja sy :-)

Men jag förstår att det måste vara knepigt.

(Jag är asglad att du bloggat så mycket idag, jag har trååååkigt för karln är borta till åtta ikväll och jag är halvsjuk fortfarande. Så jag kollar din blogg hela tiden...)

Alley Cat sa...

Ja vem vill inte det! ;-)

Trist och märkligt dock...

Amanda sa...

Jag sticker hellre ut mitt eget öga med en sprättare än försöker sy.

Exakt, vem vill inte det!

Han är väl bara är extremt stor helt enkelt. Det får vi hacka i oss. Alltid är det nåt kvasi-pråbbläm att oroa sig för. Nu släpper jag detta. Poff!

Karstensdotter sa...

Precis, vem vill inte det!

Jag köpte faktiskt två flaskor (en stoooor och en liiiiiten) av vodkan du rekommenderade! Ska bli spännande att smaka, även om jag sen kom på att "parfym" kanske inte var positivt menat :-) Men whöt ze föck - typ 40 spänn för en liter, spela roll! :-D

TUTT sa...

Ska tant Tutt handla fler pyjamassar? Vicken storlek sa han ha? Pöss!

Amanda sa...

A-ha, K:dotter, bra gjort!
Jo det är menat som positivt, den är liksom alldeles mjuk och exklusiv och ... fragrant? Finns det ordet?
Enda spriten jag kan dricka rent och med glädje. (Blir även fin cocktail på päronsoda eller pärondryck.)

Tutt, tack kära sötis men vi har fårr så j-la mycket fint av dig så nu klarar vi oss ena stunn.

30-nånting sa...

Men vad märkligt. Flingan ser välmående ut inte groteskt stor. Det verkar som om engelska och amerikanska storlekar är väldigt små. När jag testade på Mira, som är liten för sin ålder (i svenska storlekar har hon precis börjat med 9-12 månader), så var ettårskläderna alldeles för trånga. Värdelöst.

Anonym sa...

hej! Såg att du bor i oxford och har litet barn. kommer vara där från och till under året som kommer då min man jobbar där. har två små barn (2+4) om ska underhållas på dagarna. Kan du tipsa om vad man kan göra. Känner ingen där så jag känner mig lite vilsen. Du får gärna maila mig johannaekeblom@hotmail.com
//johanna

adrenalin sa...

Flingan ser fin fin ut! Längden spelar ju stor roll när det gäller barnkläder. Det är ju som bekant även skillnad på folk som vuxna, det är ju ganska stor skillnad på en kvinna på 145 cm med strl 34 och en på 180 med storlek 44 och ingen av dem är fel, men de kan inte ha varandras kläder. Min stora har konstant legat på kläder för 1 till 2 år äldre. Go flingan! Mjuka kläder? De kanske är bättre på flicksidan, där är det mer mjukt och gosigt, även i större storlekar men nackdelen är att det sällan finns i normala färger.

Amanda sa...

Tack för tillrop!

Hej Johanna, ni kan ju komma till mig och fika och riva vår kåk om ni vill. ;o)
Vet inte jättemycket om aktiviteter men vi gillar en tripp till djuren på Millets Farm då och då.
Här finns lite mer grejer:
http://www.kidsdaysout.co.uk/days_out_oxford.htm

Ina sa...

Det där med "ålder" på storlekarna har jag alltid tagit med en nypa salt.
Mina barn har alltid dragit större storlekar än vad "åldern" påstår.

Hä spela ju ingen roll vad hä står, bara he passar!