fredag 5 mars 2010

Braig teveserie please?

Vi skulle behöva tips på nån ny drama/komedi/spänningsserie att kolla på.
En av Es jobbarkompisar har talat sig varm för Big Love och jag vet att Ina är ett fan.
Ska vi köra på det?
(Vi var inte så förtjusta i Six Feet Under tyvärr, är dom lite i samma genre? Eller rättare sagt vi älskade pilotavsnittet men tyckte inte att resten kunde leva upp. Vi diggade även första säsongen av Desperate Housewives och tidiga Sex and the City. Våra mest långvariga förälskelser är sex and the city med killar Entourage, Curb your Enthusiasm och Mad Men. Jag vill lobba för Dexter men E känner att det blir för blodigt för honom. Vi har försökt med The Wire och Sopranos men det klickar tyvärr inte.)
Om ändå danska Matador fanns att köpa med engelsk textning ...

P.S: Ni som liksom vi gillar brittisk grotesko-humor: Vet ni att dom gör nya Psychoville!? Yippee!!

P.P.S: Samtliga journalister har frågat mig om Styggelsen är inspirerad av Carnevale men vi har inte sett. Borde vi? Låter ju innihelvette bra.

P.P.P.S: Och vi Ä-L-S-K-A-D-E Deadwood.

29 kommentarer:

formlek sa...

C och hans kompis T har för (o)vana att citera Matdator i tid och otid - och rekommenderar starkt:
Finns med engelsk text!: http://cdon.se/film/matador_-_box_ii_(3_disc)-768191

Mim sa...

Har ni sett Cold feet? Den kanske har gått tusen gånger på tv därborta. Jag älskar den, iaf.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_Feet!

formlek sa...

F-låt. Första säsongerna är inte med engelsk text...attans oxå (blev sugen själv att handla..)

Arild sa...

En himla bra "tjejserie"? är The House of Elliott, för de vackra kläderna skull! Och Förintelsen är ju bra och urgammal. För att inte tala om favoritserien Thirty something! Bäst i alla väder. Passar väl relativt nyblivna föräldrar :)?Och soundtracket! Rysligt bra, tycker jag.

Amanda sa...

Ska kolla upp detta Formis!

Mim, jag såg med viss behållning men E fixar inte brittiska relationsserier (oklart varför). Jo förresten, This Life gillade han när det begav sig, men det gjorde väl alla.
Överlag tycker vi att amerikanerna pissar på britterna när det handlar om small screen drama nuförtin.

Amanda sa...

hahaha arild, jag kan inte se house of elliot utan att gapskratta numera, french and saunders-parodin 'house of Idiot' har totalsabbat den för mig! (but I love them)

förintelsen är ju fantastisk men E skulle finna den alltför tung

30-something, håller den än tror du? Har aldrig sett men blev det inte fasligt mycket cancer & snyft där?

Yvonne sa...

True Blood? Är jag förtjust i och jag tittar inte överdrivet mycket (läs inte alls) på några serier på TV...men den här är jag biten av! ;)

Amanda sa...

Jadu yvonne, jag tror vi får testa blodet vid tillfälle, har hört alltför mycket skönt om den serien från folk jag respekterar för att det ska kunna vara dåligt.

Charlotte sa...

Ooh, ni måste ju se 'Californication' om ni inte sett den! Dekadent och politiskt inkorrekt, med David Duchovny som författare. It's a can't miss!

Arild sa...

Aj du, jag har inte sett House of Idiot men det låter kul :)
Jovisst, det var cancer, otrohet, problem på arbetet och hemma osv osv. Precis som livet ÄR runt de trettio ; D (jag har inte sett den sen den gick på TV så jag vet inte om den håller idag)
Jag tycker din E verkar vara av ett annat sorts virke än du...
Va sägs om Jeeves? Inge farligt, bara roligt!Svensk bra serie: Någonstans i Sverige!
Tycker E måste plugga svenska nu.

Amanda sa...

Jaaa Californication har jag ju gått och lurat på utan att egentligen veta nå't om den! Tack!

Arild, mycket bra tips, tack. Han kan säga såväl 'fika' som 'flicka' och 'f*tta' - ibland till och med i rätt mening!
Samt 'tack för maten', 'bajs', 'bra', 'titta', 'nalle', 'ost', 'fläsk' (han tror det betyder gris och det gör det ju typ också),'hästen' och 'hunden'.

Arild sa...

Ja, med det ordförrådet ska han väl klara sig rätt bra om ni åker till Sverige. Kanske han vill veta vad K*K betyder också om han hamnar på en offentlig toalett?

Maria Turtschaninoff sa...

Jag gav Big Love några avsnitt men den nappade nog inte alls.

Jag ser mest på geekyga saker som The Big Bang Theory och saker med supersvart humor som It's Always Sunny in Philadelphia...

Arild sa...

Och nu kom jag på den ultimata skrattfesten! Serien Hip Hip.
Och köp DVD:n Itzaks julevangelium så blir livet ett enda stort skratt.
I Hip Hip kan E lära sig hur han ska bete sig för att vara en riktig svensk också. Om nu det är nåt att sträva efter...

Johannes sa...

Carnivàle är ett måste. Tyvärr lades den ner efter två säsonger (fyra var planerade om jag minns rätt) men den första säsongen satt som smäck. Den andra med, men inte som den första. Första gången sker bara en gång...

30-nånting sa...

Big love tar sig hela tiden. Det tog någon säsong att verkligen komma in i den för mig men just nu är den sjukt bra.

Jag håller med om både Six feet under och The Wire men ni MÅSTE måste se Dexter. Blodigt, javisst, men med en humoristisk(!) twist.

Jag tyckte också att Flashforward började lite spännande, men nu har de haft ett långt uppehåll så vi har tappat bort den serien lite.

Ja och så såg jag tipset om Californication - det är ju en suverän serie.

Amanda sa...

tack tack för värdefulla åsikter!
(säger E också)

Karstensdotter sa...

Entourage har ni ju redan sett. How I met your mother gillar jag, Niptuck har jag bara sett enstaka avsnitt av men det är riktigt bra (liiite åt entouragehållet). Dexter är häftigast första avsnitten av första säsongen när de verkligen grottar i själva psykopatgrejen, sen är det faktiskt ingen höjdare. Scrubs tycker jag ju är sjukt kul (tidiga säsonger) The Office är ju också riktigt kul om ni inte sett det innan. Enstaka avsnitt åt gången av Family guy. Inget man sträcktittar på, men trots att jag försökt att aktivt ogilla det slutar det ändå med att jag gapskrattar. "This is what happens when you take money from the military and put it into health care!"

Kram på dig!

Sofia sa...

Dirty Sexy Money

adrenalin sa...

Carnivale är bra och jag trodde nog också att du sett den, Flera lika spår som i styggelsen, framförallt första avsnitten. Gillar Rescue me med Timothy Leary som bitter och elak brandman. Six feet under upplevde jag på samma sätt som er, började titta på nytt i säsong två och blev helt besatt. Bästa serien någonsin, absurd, sorglig och fantastisk. Och att jag blir glad för mer Psychoville är ett understatement.

Ina sa...

Big Love är inte lika svår att ta till sig som The Wire och Six Feet Under. Jag tycker den är jäkligt bra, och den blir bara bättre. Californication är riktigt bra. Dirty Sexy Money var lovande, men höll inte hela vägen tyvärr. Och slutade sändas, så den kan ni skippa tycker jag.

How I met your mother är riktigt rolig.

suziluz sa...

"Heroes"!!! Älskar den.

Och "Weeds", fantastisk serie med Mary-Louise Parker som kränger gräs i suburbia... drama med absurd humor-twist.

Amanda sa...

bra, bra!

vi gillade fluffigheten med Dirty Sexy Money, att skådisarna själva hade så kul.

Nip/Tuck kollade jag massor ett tag, E pallar inte.

Och West Wing förstås, uj uj uj så bra det var.

Louise i LA sa...

Sager bara en sak: Sons of Anarchy. 2 sasonger ute redan, 3an borjar i host. Mesmerizing!hard core MC gang i norra Cali. Charlie Hunnan spelar the prodigal son.
Annars ar jag inne pa: Damages med Glenn Close, FlashForward med Joseph Fiennes, Lost maste man ju anda se till slutet. Ny mkt mkt rolig sitcom: Modern Family.
Mamma/Pappa kopte: 24, The Wire, The Shield.
Ar mkt god van med upphovshavaren/producent/scriptwriter av DSM och de hade saaaaaa kul forsta sasongen. Sedan tog pengarna slut och de blev tillsagda Fran natverket serien skulle laggas ner efter andra sasongen. Ja vad gor man i den situationen? The bare necessity!

Amanda sa...

Louise, å så intressant!
Vi undrade lite var serien hade tagit vägen.
DSM* 'borde' inte varit nåt för oss men vi blev helt betagna av den där stunsiga och självmedvetna fluffigheten. Brian Darling - ÅH!
(Vi var t o m lite inne på att döpa Felix till Gustav efter Brians son, haha)

*Eller 'Dirty Sexy Monkey' som min syster så underbart fel-läste i några månader ...

Ina sa...

Brian var helt klart den största behållningen i DSM!

Vi ser också på SOA. Sett halva första säsongen och den är också boerondeframkallande, efter att jag ignorerat makens "onödig brutalitet, mc-gäng som tror de är coola" osv. Nu börjar vi komma in i det och i karaktärerna och det är riktigt bra.
Flash Forward är också bra, synd på säsongsuppehållet precis när det började bli riktigt spännande. Lost, lost, lost. Jag älskar Lost. Jag älskar att det är så oförutsägbart och galet twistat. Maken ser också varje avsnitt men kan inte låta bli att sucka ljudligt över att "man får ju aldrig veta någonting egentligen!". Men jag håller inte med. I love.

Amanda sa...

Tack Ina!

Vi diggade Lost i början. Sen orkade vi inte mä't. Matthew Foxs charm blir snabbt utsliten in my book. Men det är klart det fanns ju alltid Sawyer ... hehe

msn00b sa...

Dr Who! The good wife, son's of anarchy, the big bang theory, it's always sunny in philiadelphia, californication, castle, damages :-)

msn00b sa...

och jericho!