torsdag 11 mars 2010

Står som spön

gör inte orden idag.
Det gör dom sällan för mig.
Utom: Strax innan jag somnar.
Då rinner dom över mig. Som tårar, eller vågor, eller ett skyfall.
Det är bara att hoppa i.
Eller hoppa och hoppa - mer mota bort den sköna goa sömnen, dra på långkalsonger och släpa mig till datorn.

För det är inte enbart nån slags rappakalja-aktig stream of consciousness som far genom hövvet, utan ibland några av de bästa formuleringar jag någonsin fått ner på papper.
Fast det är jäkligt opraktiskt, det där med tidpunkten.

7 kommentarer:

Christin sa...

Lär dig att hamna i det där tillståndet under dagtid, då? :) börja "småsova" på dagarna, eller meditera. "Strömmen av ord" når dig lättare när din hjärna är mer avslagen, och din intuition finns lättillgänglig... ;) tjofling!

Karstensdotter sa...

Jag läste halvhjärtat en (ganska konstig) bok av Bodil Malmsten för ett tag sen. Hon skrev en roman om hur hon försökte hitta inspiration till att skriva om roman. Vid ett tillfälle grävde hon ett stort hål i marken för att plantera ett träd och när hon var nere i hålet fick hon världens bästa inspiration och visste precis hur hon skulle göra men då hade hon grävt sig för djupt ner och kunde inte ta sig upp. När någon väl kom och hjälpte henne var all inspiration borta.

Kom att tänka på det nu, av någon anledning.

Borntoknit sa...

Jag intervjuade en gång en man som hade blivit miljonär tack vare meditation. Det försatte honom i det där tillståndet som man hamnar i alldeles innan man somnar, då alla idéer och formuleringa rinner till.
Han uppfann en massa saker då och blev rik på kuppen.

Jag tycker att det fungerar på samma sätt ibland när man är ute och går. Alltid utan penna och papper...

Christin sa...

Jag har fått veta att vissa Ipods (givetvis inte den jag har) går att plugga in små mikrofoner i. Ipoden är nämligen alltid med mig när jag är ute och går, och då, precis som du säger, kommer många idéer! Bara att byta till inspelningsläge och börja babbla! Hade ju varit kanoners.

Amanda sa...

Christin, nej dagarna går åt till att skriva/teckna/barnvakta utan detta "flow" ;o)
Ja diktafon ja, svärfar kör ofta med det men jag tror aldrig han lyssnar på dravlet sen, tror mest han gillar att känna sig lite som en Bond-skurk.

K:stensdotter, intressant, hon verkar skönt speciell, har tyvärr inte läst.

Borntoknit, guu så spännande!

Ina sa...

Det är något särskilt med den där tiden på dygnet, eller om det är medvetandegraden. När man svävar iväg och släpper alla spärrar så kommer också de mest självklara och bästa tankarna.

Ina sa...

...skrev jag just utan att ha läst överstående kommentarer. Ja, men då fick jag ju det bekräftat då. :-)