onsdag 28 april 2010

Dagens nostalgi.

Å vad jag älskade den där serien. Riktigt fina barnskådisar som jag minns det. Huck speciellt. Var inte han rent av lite het, sådan gosse han var?
Och var det inte nåt avsnitt som var extra underbart otäckt, med nån nobel man som var ute och red i nån ekdunge och blev dödligt sårad i armen, typ?
Episoden när Huck klädde ut sig till flicka men blev avslöjad av gamla tanten för att han inte kunde trä tråd genom synålen var också fin.

Hur som helst. Huck Finn. Dagens inspirerande litterära figur för mig.

6 kommentarer:

Marie sa...

Har du ofta någon litterär figur du tänker på när du skriver? För att få den rätta känslan liksom?

Har gett dig en award på bloggen:)

Amanda sa...

Ååå, tack snällis!

Nja-ä. Jo. Lite. Ibland. Just nu försöker jag porträttera en kille som har något av en samtida Huck över sig, så jo.

Styggelsen var mycket Jekyll & Hyde. Skrev hela boken med denna bilden uppnålad framför ögonen och E sa att den skrämde skiten ur honom:
http://www.housmans.com/images/DrJekyllandMrHyde.jpg

Marie sa...

Samtida Huck låter spännande. Vad har han fått som är nutidsanpassat, får man fråga så?

Amanda sa...

Ööö, tja, att han lever i vår egen tid? Cyklar mountainbike och har en onkel som går mycket i träningsoverall.

Vi får se om det blir nåt mä'n. Han är sidekick/love interest till en huvudperson (tjej) i ett projekt jag fepplar lite med.

Speja sa...

Den serien minns jag. Gillade den skarpt, särskilt killen med gluggen mellan framtänderna, så nog var han aning het.

Amanda sa...

Ja han var söt! Lite urringad också, som jag minns.