torsdag 27 maj 2010

Dagens hatt.

Very "Kallifatides ranch"*, no?

*'Kallifatides ranch' är en metaforisk plats på en ö i den grekiska skärgården. Där trängs varenda klyscha som existerar om konstnärskolonier, olivlundar, vackert åldrade terrakottakrus - och kvinnor som dansar omkring och njuuuter i stora hattar och långa vida linneklänningar utan underbyxor inunder.

Tutt och jag kom på konceptet år 2000 när vi bodde ihop och skrev D-uppsats dagarna i ända. Nu är uttrycket en del av min kanon. Kan inte gå förbi ett keramikfat med blå glasering utan att tänka "Kallifatides ranch". Jag kan knappt sätta mig ute vid mosaikbordet och skissa lite utan att tänka 'Kallifatides ranch'. Även E har sugit upp begreppet och blir en annan man varje gång han får på sig sina svarta vintage-aktiga hotpants-badbrallor. En nonchig hö-hö-sensuell typ som säger "Titta på mig, jag är en svartmuskig överårig fiskarpojke från byn. Jag jobbar som handy man på Kallifatides ranch, och jag har fortfarande det, huh? Huh?" och klämmer mig på bröna.

Sonen skrattade i övrigt så han pissade på sig åt min hatt.

1 kommentar:

TUTT sa...

JAPP.
Kallifatides ranch. Det är där vi springer med våra linneklänningar. Och luftar oss. Skrattar lite som i "Much Ado About Nothing" åt allting. Min linneklänning hänger redo. E är handyman. Du har hatten. Kalispera!