tisdag 18 maj 2010

Dagens sämsta skrivartips: Hybris.

Det funkar ju för vissa andra författare? Måste man ju testa då.

Så jag bestämmer mig för att jobba i tiara.
Och för att snegla hela tiden på SklTs artikel från 2008 vars rubrik vrålar "AMANDA - DROTTNING AV SKRÄCK".
Har lagt upp den som wallpaper på datorn med.
Ska jag spika upp mina gamla diplom från simskolan och Skövdes barngymnastik omkring mig i rummet också?
Min Masters?
Märkesskölden från lågstadiet med alla fucking gångarmärken där jag ensam i klassen fick järn (icke brons som dom andra) första "gången" (ha-ha).
För att jag trotsade. Och gick skiiitsakta. Så att mina klasskamrater fick stå och vänta på mig i duggregnet. Frisksportiga fröken med tidtagaruret fick röda fläckar på halsen.
Men ärligt, testa så att barnen kunde , och ge dom ett bragdmärke för det, vad är det för fascistfasoner? Hade inte jag redan bevisat att jag kunde konsten att som sjuåring, genom att till och från skolan (åtskilliga kilometer) varenda fucking dag?
Ja, såna indignerade saker tänkte jag för mig själv där jag gick, skitsakta längs en grusväg, på pin kiv, och lät fårskocken som redan gått klart stå och frysa och håna mig.
Jag hade inte ord att uttrycka min protest för någon då.

Hur som helst. I digress.

Får magknip.

Någon ringer på dörren. Jag öppnar i tiaran som jag hade glömt att jag hade på mig.
Tar av mig tiaran.

Skriver ingenting.
Stirrar i sex tjugosex minuter på bilder av Felix och tänker att jag måste göra detta för honom.
Jag måste vara en förebild.
Måste leda vägen och visa att man kan göra saker även när det känns svårt.

River ner artikeln.
Skriver omedelbart nåt helt okej.

Hybris-metoden var inget för mig.
Jag tar mitt arbete på allvar,
men mig själv tar jag fjäderlätt.

10 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

"Jag tar mitt arbete på allvar,
men mig själv tar jag fjäderlätt."

Fanimig årets bästa citat.

Amanda sa...

jag rodnar

Maria Turtschaninoff sa...

Jo men det är så viktigt att göra den distinktionen! Och folk missuppfattar det dessutom så lätt. Tar man sitt arbete, sitt hantverk, på blodigt allvar uppfattar folk det lätt som att man tar sig själv på allvar. Fast det inte alls är samma sak.

Terése sa...

For the record;

Men du var jävligt snygg i tiaran. Den insomnade 'Your Highness' blir vanvettig av avund.

Amanda sa...

Maria, förstår precis hur du menar.

T, tack! Hur ÄR det med Your Highness nuförtiden ijenklien?

Anneli sa...

Vilken härlig blogg du har!

Jag tycker också du är snygg i tiara. Kanske kan du ta dig själv fjäderlätt med en liten tiara på ibland för det var ju rätt kul.

TUTT sa...

"Don't take anything personally, least of all yourself" - ett citat som kommer till mig när jag läser ditt fjäderlätta citat.

Tiara was always your FORTE.

De kallar mig Skrållan sa...

Fast du är himlans söt i tiaran!

Amanda sa...

Tack för söta ord!

Ja tiara var man tidig med...
Mvh,
Emo kid since 1973
;o)

Ina sa...

Jag älskar när du är sådär huvudet på spiken-inspirerande. Jag håller med Maria: Det var helt klart årets citat.