lördag 1 maj 2010

Dagens snacksnytt.

Walkers crisps kör en kul kampanj med små "limited edition"-påsar med knäppa smaker från världens olika hörn i UK just nu:
Ostburgare, skotsk haggis, grillad känguru, bratwurst och paella är några. Otroligt äckligt tycker jag det låter - hörv som Tette skulle säga - och samtidigt skönt Willy Wonka-aktigt och rätt genialt som intresseskapande reklam. Dom gjorde en liknande grej för många år sedan. White trash-inspirerad ekorre-gryta var en av smakerna då, och många britter minns det med skräckblandad förtjusning som en legendarisk kampanj.

Undrar vilka okonventionella chipssmaker som skulle bli aktuella vid en ev. svensk efterhärmning.
Mina förslag är renskav, biff & bea, kroppkaka, rökt ål, julskinka, stekt strömming, älgfärsbiff, pölsa och kantarellmacka.
Hörv eller hurra?

13 kommentarer:

Terése sa...

H*Ö*R*V

Man ska nog inte blanda chips med matsmaker.

Men det största hörvet av dem alla skulle nog vara surströmming. Det skulle kunna bli en riktig partypooper. Men betoning på pooper.

Jag äter inte suring. Jag har faktiskt pliktskyldigt smakat en gång, det smakade mest salt, men jag var väl inte överförtjust i konsistensen. Och så var det ju det där med den pikanta lukten. Maken VÄGRAR smaka, "Jag äter inte sånt som luktar ruttet."

Har du smakat?

Yvonne sa...

OLW har ju en kampanj nu där man ska lämna in smakförslag...
Hörv, haha, har jag aldrig hört, men det var ett bra uttryck för konstigheter :D Är det väschötska?
Jag köpte OLWs Superchips häromdagen och blev superbesviken...nej, man ska nog hålla sig till smaker man gillar...
(hörv låter som en blandning mellan hamburgare och kôrv ;)

SolSara sa...

OLW satsade ju på bearnaisesmak på chipsen ett tag. Inte många tyckte om dem och jag tror att de försvann ganska snabbt.

Terése sa...

Ang. ordet 'hörv' igentligen heter det 'i hörves', som betyder ung. jag ryser. I mitt fall handlar det om Pitemål, men det används i flera norrländska dialekter.

Jag hittade detta på Institutet för språk och folkminnen;

"Hurvas kan man göra inte bara av kyla utan också av obehag, som belägg i samlingarna visar: ja hurväs åt fetfläskä och hä sken sä otäckt sä ja hurväsä ’det såg så otäckt ut, att jag rös’. Här handlar det alltså om att rysa åt något man tycker illa om eller tycker är obehagligt istället för att frysa eller rysa av kylan."

Ett mycket användbart ord : )

Amanda sa...

>OLW satsade ju på bearnaisesmak på chipsen ett tag. Inte många tyckte om dem och jag tror att de försvann ganska snabbt.

Det visste inte jag, hihi, kul.

Walkers har ju "alltid" haft en del matsmaker på sina permanenta chips så det ligger väl inte lika långt bort rent idémässigt; grillad kyckling (orange påse), räkcocktail (cerise påse) & biffstek (brun påse).
Mina favoriter är cheese & onion (blå påse) men helst köper jag Tescos egna "lantchips" med ost & löksmak. Om jag måste. ;o)

Amanda sa...

P.S. Nej jag har aldrig testat suring och är inte lockad. Fast jag testar gärna "konstiga" grejer i alla fall en gång. Never try, never know...

Borntoknit sa...

Senapssill? Surströmming? Tallbarr?

Du gör verkligen att man känner att man är MED. Nu när man inte bor i UK som man ibland skulle önska att man gjorde.
En tackar!

Amanda sa...

Tallbarr, hahaha.

Storbritannien. Tja. Pros and cons. Men det är mitt hem nu.
It's been good to me.

Maria sa...

det har just kommit en ny smak på OLW, Sourcream och bernaisesås. Jag var skeptisk, men dottern övertalade mig att köpa och de var goda. Men jag känner ingen bea-smak.

Amanda sa...

Låter lite läbbigt men kan säkert funka.

I Mexico ska alla snacks smaka artificiell limekrydda, säger min vän som är gift med en mexikan. Jag gillar i o f en limeskvätt på mina nacho-chips!

erika sa...

När vi bodde i England (W. Sussex, 97-99) var min favoritsmak beef and mustard. Jag tror det var Real McCoy som hade den smaken. Åh, jag får vällustkänningar i hela kroppen när jag tänker på det. Finns den smaken kvar ännu? Har inte lyckats hitta den de gånger jag varit tillbaka. (First time commentator - long time lurker. Gillar din blogg helskarpt men vågar inte läsa läskiga böcker)

Louise sa...

Det fanns kantarellchips här ett tag, tror att det var de där fristående (?) Naturchips som hade dem och så tokigt var det inte, även om jag tyckte att de smakade lite för surt (hur lyckades de med det?). Vissa smaker är så bra att de funkar på allt, kantarell och renskav skulle nog funka på chips fast kanske inte nödvändigtvis kombinerat. Det hade varit intressant med chips som hade halva-halva-smak. Typ att halva chipset smakade en grej och andra halvan en annan grej som "matchar varandra". En sida söt och en sida salt, skulle smaka konstigt om man bara åt den ena men båda sidorna tillsammans skulle göra värsta smakupplevelsen. Matkemi på hög nivå, det :-)

Amanda sa...

Hej Erika!
Finns inte kvar så vitt jag vet men har ett svagt minne av påsen - var inte den lite senapsgul-brun? Du får läsa med ett öga! ;o)

Louise, räkcocktail-chipsen som finns här smakar lite surt/sött, typ som mary-rose-dressing. Helt OK men inget jag köper.

Min favvokombo alla kategorier är estrella grill + olw tortilla-dip.