onsdag 5 maj 2010

Döden på en blek häst.

Vad är det för en bok som kommer i vinter då?

Jo, det är ju en otäcking igen förstås. Med Maja. Som har en sån enastående talang för att dra till sig kusligheter.

Men hur pratar man om handlingen?
Så att det ger lite hum, men utan att egentligen avslöja nåt?
På max 1600 tecken inklusive blanksteg?
Fan vet. Vi försöke. Jag läste en del andra katalogtexter och kände att jo, detta låter okej.

Här nedan är då den beskrivande texten som min redaktör och jag har satt ihop.

Men jag utfärdar spoilervarning om du (som jag) är totalt jäkla allergisk mot någon som helst inblick i böckers och filmers handling i förväg:

* * *

Suggestiv spänningsroman med övernaturliga inslag

När Maja Grå kommer till Storbritannien är det inte bara för att studera vid den anrika konstakademin i Oxford. I Brighton står polisutredarna handfallna efter det ohyggliga mordet på Majas sedan länge försvunna mamma, och de behöver Majas hjälp. Hon har nämligen förmågan att se mer än andra.

Medan höstmörkret smyger genom Oxfords gränder fördjupar sig Maja i måleriet och de nya vännerna. Men hon plågas av grubblerier på den komplicerade relationen till modern. Varför valde mamman att försvinna
till Brighton och varför blev hon mördad? Maja förnimmer också en övernaturlig närvaro på elevhemmet, och rycks in i en skoningslös dödsdans med skrämmande hemsökelser, häftig passion – och en gäckande
mördare.

13 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Tja, vad kan jag annat säga än att jag, som inte vanligtvis läser rysare/skräck, blir välllldigt nyfiken...

Andasin sa...

Spännande. Nyfiken!

Och vilken häftig bild!!

En Lisa sa...

Det låter grymt spännande! Nu måste jag besegra min rädsla för allt läskigt och läsa Styggelsen. Tänk att dina två romaner är förlagda till två av "mina" ställen. Västgötabygden och Brighton...

TUTT sa...

Ser SÅ fram emot att läsa om VÅRT Brighton, ditt Oxford och Maja. Kram! (Åh vilket jättesug jag fick efter Brighton nu... Sol och stranden och piren. Åh!)

Marie sa...

Fy f-n vad den låter bra!

Kan man beställa ett signerat ex framöver? Tror du att du kommer att ha något svenskt släpp?

Om man vill ha det mer speciäääällllt än på Adlibris alltså:)

Alley Cat sa...

Grattis Amanda! Så kul för dig - den låter onekligen lockande... Ska bli roligt att läsa den!

Jag föreslår ett litet boksläppsevent i Brighton! Vi är ju många som bott där - samtidigt dessutom och utan att känna varandra. Så boksläpp och bloggträff i Brighton till hösten tycker jag låter som en plan... Jag kan assistera som reiseleiter/eventplanner om så skulle behövas!

Amanda sa...

Vi får la se om det är nåt att ha...
Maja är ju Maja och hennes inre och yttre världar låter sig inte så lätt beskrivas på 1600 torra tecken.

J*vligt kul idé, Alley Cat!
På allvar. Säg tid och plats - jag hoppar på tåget! Fast boken släpps inte förrän i vinter dock.

Jag har inga Sverigeresor inbokade på ett tag men jag kan ju alltid skicka en signerad klisteretikett som man kan pynta sin bok med... ;o)

30-nånting sa...

Jag läser inte texten, men är väldigt spänd på boken. Ska göra som förra gången och köpa så fort den kommer ut! Längtar redan.

En Lisa sa...

Jag hakar på till Brighton! Så kan vi ordna lite skrivarkurser samtidigt, vi är ju många olika sorters skribenter som läser bloggen :)

Marie sa...

Hakar också på till Brighton - mycket gärna! Passar ypperligt efter boksläppet för då kanske jag har slutat amma:)

Och om det inte blir av av någon annan anledning vill jag hemskt gärna ha en personlig etikett med lite visdomsord från en etablerad författare!

Amanda sa...

Här är mitt visdomsord:

Skaffa tjockt skinn på näsan - och sittfläsk i världsklass.

;o)

Marie sa...

:) mycket hud alltså, både på snoken och räva. Thääänk yo!

Tack förresten också för att någon äntligen förklarade lite mer om engelska valkandidaterna.

Amanda sa...

no problemo!

har just haft en skakig Labour-kampanjgubbe här med tårar i ögonen som frågade om jag hade röstat, och i så fall på vad.

Kul att kunna göra nån glad i alla fall...