lördag 1 maj 2010

E & F knallade till puben

och chillade i nån timma på min inrådan när dom hade varit och handlat blöjor.

Öl och mackor och pommes frites och mjölk på uteserveringen, och den yngre killen flirtade med en trevlig tjej (enligt den äldre). Känns civilicerat och lite kontinentaaalt sådär.
Gillar tanken på att försöka vänja sonen vid att gå på lokal ibland.
Hade gärna hängt på.

Men jag. Vad fan gjorde jag? Var tog första maj vägen? Har nog skrivit en halv sida användbart material. Och inte alls så som jag hade tänkt mig. Men rätt okej tror jag. Och så fick jag lära mig att daggkåpa heter Lady's Mantle på engelska.
Bra Mandis. Bra.

8 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Micket bra!!

Jessica sa...

Jag har alltid gillat glosor. Den här var extra fin.

Tante Jul sa...

Den heter Marikåpe på norsk. Det finnes et sagn om at da Maria var på flukt med den nyfødte Jesus (tror jeg) var hun veldig tørst en morgen og det fantes ikke vann. Men så ledet Gud henne til et sted der det vokste masse marikåpe og hun kunne drikke seg utørst på duggdråpene som hadde samlet seg i bladene.
Forøvrig har den alle mulige bruksområder. Den er blodstillende, kan regulere menstruasjon, dempe betennelser og feber og få sår til å gro raskere, og så er den bra mot eksem og solbrenthet. Ja, og så smaker den faktisk ganske godt som te.
Men noe av dette visste du sikkert allerede.

Jessica sa...

Nu har jag beställt Snoring beauty! :D

Amanda sa...

Yay!
NEJ Tante Jul det visste jag inte, stort tack för infon!
Fast jag kände liksom på mig att det var en lämplig växt för detta projekt, som faktiskt börjar flirta med ... folktro. Och fantasy.
Ja jisses.
Som sagt: Det blir aldrig den bok man hade tänkt sig innan. Om detta nu blir en bok.
Jessica, det var kul att höra! Dina killar är nog för stora för själva ståååryn (fast det finns pussar & kärlek & monster!) men kanske kan bli ett verktyg för deras engelska?

Anonym sa...

utørst - vilket bra ord.

...sa Anya som precis diskuterade med dotter häromdagen om ord som det inte fanns motsatser till.

Tante Jul sa...

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/alch_vul.htm

Mye spennende urteleksikon på nettet. Her var det flere ting jeg ikke visste fra før.


Og det er bare hyggelig å kunne bidra :)

Amanda sa...

Mycket bra ord!

Tack igen, den länken ska jag spara!!