torsdag 6 maj 2010

Utmanad

av Tante Jul: Hon la upp recept på "Världens vackraste maränger" mot att jag bakade dom nu i veckan.

Det var så roligt för dom blev verkligen sagolikt fina.
Fast jag hade varken kanderade rosenblad eller violer.
Jag var lite orolig för det där med att elvispa i vattenbad: Kändes överkurs liksom, nåt för er elvispproffs där ute. Men det var inte så svårt, och blev fasta hårda kakor som inte säckade ihop (som mina enkla maränger gör lite ibland när dom svalnat).

Men. Nästa gång ska jag testa med mindre strösocker. Receptet säger över fem deciliter socker på två och en halv äggvitor, och det var lite för mycket för min smak.

9 kommentarer:

Tante Jul sa...

Å, så fine de ble! Det gjør ingenting at det ikke er kandiserte blomster på. Jeg ser du tok deg bryet med å dyppe dem i sjokolade også. Du er jammen flink!

Amanda sa...

Tack tack!
Dessa kommer jag att göra igen.

Ja, jag gjorde som du så smart såg att dom hade gjort på bilden - doppade/skedade på lite choklad efter.

Men du, om du testar själv, ta MYCKET mindre strösocker i... Kanske 3 dl, max.

Amanda sa...

Ps: Blev av nån anledning sugen på att testa att blanda i lite pistage-smaksättning & strössla på pistage-hack nästa gång.

PPS: Jag tog inte i så mycket smält chocklad som receptet sa, kanske 30% mindre. Smakade massor ändå.

Camilla sa...

Det ser riktigt smarrigt ut. Nu hade man velat vara granne med dig.. :-)

Jessica sa...

ÅH så fint och gott det ser ut!

Ina sa...

Jättefina!

Tante Jul sa...

Men du. I oppskriften står det 2 1/2 DESILITER eggehvite, ikke 2 1/2 eggehvite (jeg måtte dobbeltsjekke nå). Da er kanskje sukkermengden mere passende? Jeg mener å huske at en hovedregel er ca 1 dl sukker per eggehvite ellers.

(forøvrig gir ordverifieringen "fiteduo" meg bilder i hodet som jeg ikke ønsker meg en fredagsmorgen)

Amanda sa...

Tante Jul, hahaha. Även jag fick en "fin" inre bild där.

>Jeg mener å huske at en hovedregel er ca 1 dl sukker per eggehvite ellers.

Jag håller med. Hade HELT missat det där med 2,5 DL äggvita. Undrar hur många ägg det är... 5,5?
Slarvigt Mandis. Slarvigt.
;o)

Camilla sa...

Hade du en termometer för att avgöra när det blev 55-60 eller höftade du?