onsdag 19 maj 2010

Vad är din bästa rätt?

Ina bloggar om palt och det ser så jäääkla gott ut på hennes bild. Och jag tänker att jag bara måste vidga min matlagnings-repertoaaar (jag har förresten aldrig testat palt).

Vill du tipsa om din godaste festliga rätt för två som du gör tack?
Gärna relativt snabblagad också please.
Typ lasagne går bort, jag gör en god men det funkar inte nuförti'n för det är för många moment och då blir jag matt.
Jag och E har inte längre middagsmaten som största hobby och fokus, men på Brighton-tiden var det annat.

Tänk inte på kostnaden, men gärna på att jag bara inte KAN få tag på löjrom (bu-huhu).

Det jag själv varit mest nöjd med sista året var egen gåsleverpaté till jul (svindyr råvara och lite pill med venerna men SÅ värt), min egenkomponerade korvgryta med harissa (budget/simpelt), att jag tack vare Mirjam äntligen lyckats med chokladmousse på två ägg, och att jag bara blir bättre och bättre på att köpa och steka kött. Julsushin var också kul men aningen mycket feppel.
Det jag mest vill testa nästa gång jag känner mig ambitiös och har odlat upp dillen är Annas gravade lax.
Det jag alltid blir missnöjd med är min biff stroganoff och hemlagade pizza.
Vi äter typ allt.

Så shoot!
Och tack på förhand!

9 kommentarer:

Johannes sa...

Cheese Burger Mac!

En förpackning Kraft's Macaroni & Cheese, köttfärs, kryddmix för tacos, senap och ketchup. Kanske en tomat också eller två.

Följ instruktionerna på asken. Stek samtidigt köttfärsen och krydda med tacokryddmixen. Skär tomaterna i lagoma tärningar.

Häll ner köttfärsen i makaronistuvningen, blanda i ketchup och senap efter tycke och smak, och ös därefter ner tomattärningarna. Servera omedelbart!

Amanda sa...

Vad GÖTT det låter. Jag tänkte faktiskt på mac & cheese härom dagen, och att det var alldeles för länge sedan...
(och nu måste jag genast springa och kolla in ditt nya "hem", STOOORT grattis!!)

Maria Turtschaninoff sa...

Världens enklaste pizza med oändliga variationsmöjligheter:
Bred tomatpuré och ketchup på en tortilla, strössla på oregano och toppa med det du gillar. Vi kör ofta med pepperoni, soltorkade tomater och olivskivor. På med ost! In i ugnen 225 grader tills osten smält vackert.
Kan också göras i stekpanna då man lägger en annan tortilla (med ketchup o puré) på och så svänger man vid halva tillagningen. Då kan man göra den mer som en varm macka, med t.ex. god skinka, oliver och någon kumminost eller så... Mmm. Den behöver man inte ens bestick för att äta, skär upp på skärbräde och ät med händerna!

Amanda sa...

aaa, har aldrig testat på tortilla, brukar göra på pita

måste provas!

Sofia sa...

Blanda nàn krämig ost typ Philadelphia med hackade räckor, massa dill, salt och peppar. Skär skàror i laxfiléer och peta i blandningen, plus lite ovanpà, in i ugnen minsta möjliga tid.
Servera med ugnspotatisklyftor, och om du är ambitiös även med lite bladspenat som steks i olivolja med vitlöksklyftor.
Superenkelt, och barnen älskar det (även om det nu bara var för tvà...)

Amanda sa...

låter gött

supervarm ugn?

blir typ som lite 'sås' till/på/i?

Anonym sa...

Tar lång tid men sköter sig själv den större delen:

Ta en hel kyckling. Stick in en kniv lite här och var och späcka med hela vitlöksklyftor. Pensla med soja och olja. In i ugn, ca 185 grader. Låt stå inne en dryg timme, ta ut, ös över jordnötter, in igen ca 10 min.

Några gånger under tillagningen kan man, om man vill, ta ut fågeln, lyfta ur formen och spä bort skyn för att använda till sås. Denna görs med sky, buljongtärning, rödvin och soja. Red med Maizena. Plättlätt.

Jag brukar servera med risnudlar som gärna får gratineras lite i ungnen med lite olja på. Valfritt.

Sååå jäkla gott! Treåringen har älskat denna rätt sedan innan hon hade tänder.

/Charlotte

Amanda sa...

Tack Charlotte!
Intressant varant på 'roast chicken' där (som vi har lagar i princip varje söndag under vinterhalvåret). Vi kör även in en halv skalad gul lök upp i håligheten. Det blir saftigt och gott och mer sky!

Anonym sa...

Enklaste och godaste pastan:

Skiva önskad mängd champinjoner + en rödlök och hacka typ 2 vitlöksklyftor. Stek mjukt i smör, i med ett pkt matlagningsgrädde, lite buljong, salta + peppra kanske lite. Vill man göra det avancerat har man i lite frysta gröna ärtor på slutet och låter det hela puttra tills ärtorna är mjuka. Servera till nykokt pasta och gärna lite riven parmesan på toppen.