onsdag 2 juni 2010

Får det lov att vara

en minimaräng till elvakaffet?

I övrigt sitter jag just nu helt förbluffad över den här ofrivilligt (?) roliga instruktionsfilmen från "Stavakademin" som Jung Form hittat. Hur går man med stavar, ijenklien? Och stav-gymping, vad är det?

Jag känner mig ägd. Förvirrad. Vet varken hit eller dit. Var först övertygad om att det var en genial, subtil satir, med den lätt ironiska Pontus Gårdinger-aktiga speakern ("Du cyklar... kanske till jobbet ibland... Men bara när det är fint väder") och den ljuvligt töntige småpluffsige mannen som sitter och njuter pripps & chips. Men nu vet jag inte... den är bara för påkostad. Känns lite västsvensk dessutom, med bussarna och landskapen, no? Jag kanske får ta och köpa mig hela filmen.
"Finns på video, DVD... och CD Rom!" (250 kr)

8 kommentarer:

De kallar mig Skrållan sa...

Haha, CD-Rom! Hej, 90-talet ringde, liksom :-D

Förresten, du som är lite av en expert. Finns det ett engelskt ord för "egentligen"? Som är sådär renodlat som "egentligen" är?

Svar till "Frågvis i Småland"

Amanda sa...

Inget klockrent tyvärr.

'Actually' eller 'really' får duga.

Marie sa...

Är faktiskt helt säker på att det inte är ett skämt. Den liknar precis UR:s alla faktaprogram vi hade när jag jobbade i skolan.

Om man inte tycker att den är så rolig - är man avtrubbad då? ;-)

De kallar mig Skrållan sa...

Misstänkte det. Jag gottar mig lite alltid åt ord vi har som inte finns på samma sätt i engelskan. Språkligt lillebrorskomplex eller vad :-)

Speja sa...

Tack för tipset. Sitter nu här och känner mig upplyst.

Amanda sa...

Marie, jag tror inte heller att det är ett skämt ju mer jag tänker på't. Men jag tyckte verkligen den var helt genialiskt underbart supertöntig, sådär så att det bara måste vara medvetet. Mvh, Satir-skadad

Skrållan, fattar precis. "Pigg" stör jag mig som fan på att det inte finns nåt bra ord för på engelska. "Alert" är verkligen inte samma sak, bär inget av gulligheten som ryms i just "pigg".

Speja, bra där. Sugen på att testa? ;o)

Jessica sa...

Satirskadad. Me to.
Jag tycker att början på videon är underbart supertöntig, med allt från grafiken, bilderna och den medryckande musiken. Allt valt med omsorg. Blir bara bättre och bättre (ur ett satiriskt perspektiv)

Amanda sa...

Stycket som ska belysa hur hjärnan stimuleras under en promenad var det som ÖVERTYGADE mig om att det var en parodi på en upplysningsfilm.
Och de kackiga arkivklippen på terränglöpare på elitnivå anno 1989, i motljus, i Nevada, med helt annan upplösning,

Jag skrattar typ än.