torsdag 24 juni 2010

Har sagt det förr


och jag säger det igen: Den som hävdar att 1980-talets mode var "fult" måste ha haft väldigt tråkigt under den eran.
Det var ju sofistikerat för bövelen. Strukturerat och skräddat och arkitektur-flirtande metalliska färget och 'mannish' haircuts. Skipants och fluga - så sött, så nytt det kändes. Lekfullt. Futurisktiskt. Jätteroligt speciellt på gulliga små tjejer, för det blir så tantigt liksom. Men man kände sig allt annat än tantig. Man kände sig som en Stor Tjej.

Fasen, tänk Grace Jones.
Tänk Lady GaGa (som älskar Grace J).

Det modet var ju en reaktion på det slafsiga murriga 70-talet, och ringlade ner blixtsnabbt från alla trendsetters till gräsrotsnivå, sånt var suget. Det tog typ tre dagar så fanns ju dom där flugorna på Domus mode i Skövde, och på varenda klassfest det året.

Jag har på känn att mamma läste Svensk Damtidning och såg furst Rainer och Grace Kellys flickor Caroline och Stephanie i sånt mode; sportigt, pojkflickigt och strukturerade boxiga korta kavajer. För hon var väldigt anti-volang och nosatalgiska plagg och 'madickenklänningar'. Sånt var unket och detta var det nya, det tuffa.

Och sitt stilla till den här säger jag bara.
I dare you.
(Okej, den här versionen är en gnutta uppoppad. Men ändå.)

Ja, och sen kom ju glamrockarna och Madonna och allt blev lite skitigare och bjäfsigare. Lite rufslockigare, och vuxnare, och mer kön i det hela.
Om man inte blev synthare förstås. Eller lite av varje.
Speciella tider.

5 kommentarer:

Nina sa...

Åh ja ... Sandra Kim! Syrran och jag stod nere i källaren och sjöng till den här singeln som vi köpt.

Jag kan verkligen sakna åttiotalet. Musiken, kläderna, det okomplicerade liv man levde innan datorn och mobilens intåg ...

*fäller en tår av nostalgi och drömmer mig tillbaka*

De kallar mig Skrållan sa...

Jag går fortfarande runt och är lite smygbitter över att jag var för liten för sånt på 80-talet. Hade velat vara 15-16 i alla fall, så man kunde kört hela rejset. Jag hade ÄLSKAT det.

Bettan sa...

Jag körde mer på Madonna-looken, fast det är klart, spretlugg, axelvaddar, bubbelgumsrosa kläder och rosa hårgele hann jag också med.

Det bästa med videon är väl ändå den sköna 80-tals koreografin?!

Amanda sa...

mmm

jag ville också ha Madonna-stil men det var för porrigt (eller "avancerat" mamma skulle säga) när man bara gick i mellanstadiet

Pål Eggert sa...

Jag gillade/gillar i och för sig gothstilen som kom stort under 80-talet, men det är roligt med någon som försvara något som av många betraktas som försvarbart ;)