måndag 7 juni 2010

Katalog från mitt

fina engelska barnboksförlag (som pdf):

Så här kan det alltså se ut när förlagets säljteam är ute på möten och branschmässor i världen och försöker locka utländska förlag att köpa titlar att översätta.

Notera gärna bredden i stilar och koncept.
Hur de olika illustratörernas särart ofta är lätt att identifiera även om bilderna knappast är större än frimärken.
Kolla sidantalet.
Ålsersgrupperingarna.
Och hur man försöker 'sälja in' en bok med bara några få textrader (jag tycker det här förlaget är duktiga på det - eller så är det bara för att copyn valt att kalla mig 'exciting', haha).

Och jag blir glad och stolt över mina förlagskompisar och deras nya projekt.
Kan du hitta mitt nya alster?

(Jag vet fortfarande inte om intresset från Sverige resulterat i något kontrakt så att boken kommer ut på svenska här så småningom. Håller tummarna!
P.S. Skriv aldrig rimmande bilderboksmanus. Eftersom they are a pain in the arse att översätta bra.)

9 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Oj jag skulle vilja ge Ruby & Rosie åt två tvillingflickor jag känner! Men de talar bara svenska och tyska. Än så länge.
Förutom din bok blir jag sugen på boken om bokbjörnen Otto. Tycker om illustrationen.
När är Bologna?

Amanda sa...

Åh, Ruby & Rosie på tyska vore drömmen.
Ja han är fin! Jag är jätteförtjust i Mini Grey och Hannah Shaw på bilderbokssidan också.

Bolonga är på våren, tror det var i april i år. Sen var det ju Londons bokmässa i början på maj och New York i slutet. Och nu har jag känslan av att man vill man stuva under så mycket man kan innan sommarsemestrarna inför Frankfurt! Hektiska tider...

Amanda sa...

stuva undan
menade jag ju

Jessica sa...

Jättekul att få se. Gillar att följa ditt arbete i litet och stort.

Amanda sa...

Kul!

Du säger la te om dä blir trökit?

Maria Turtschaninoff sa...

Berättade jag förresten någonsin att jag beställde alla Mini Grey jag kunde hitta på engelska från bibban och njöt, tack vare att du rosat henne här i bloggen?

Amanda sa...

Nej det missade jag!
Kul!

Ja hon ör ju en mycket speciell bilderboksmakare som jag "alltid" älskat - och trevlig som f*n.
(och extra kul att vi är typ grannar nu)

"The Adventures of the Dish and the Spoon" var boken som fick maken att "fatta" vad en BRA (litterääär?) bilderbok är. Hon lirar i en annan division från dom flesta.
Fast jag tror många kollegor vill göra projekt mer i den stilen, men det är svårt när man är ny och otestad - då ser ofta förlagen att man inte är för 'svår' eller poetisk.

30-nånting sa...

Jag såg den på en gång! Den ser jättefin ut. Jag tror att Mira skulle gilla den skarpt. Hon är lite liten för Snoring beauty ännu, men hon drar fram den ibland och spanar in det fina omslaget.

Amanda sa...

Ååå, sött.
Ja Snoring Beauty är nog 3+, Ruby & Rosie tror jag kan funka från 2, den har kortare text på varje sida.

Felix gillar Ruby & Rosies olika miner (men han är ju partisk).