onsdag 23 juni 2010

Laxen gravade jag igår

och jag ska försöka mig på egen hovmästarsås också
(hoppas på nybörjartur, tack Anna för pepp!).
E har drivit upp dillen med en galnings målmedvetenhet så att vi skulle ha tillräckligt.

Och köttbullarna är stekta. Jag fegade inte ur med generös smaksättning (hilvide vad mycket sälta man behöver ha i) och jag är SÅ nöjd.

Och där måste jag nu också ta tillbaka något, fast det svir som skam:

I ett par år har jag hävdat att det går minst lika bra att steka köttbullar i långpanna i ugnen.

Okej. Det går fortare och man slipper stå i det där förbannade oset och bli mätt på köttbullar för flera dagar framöver utan att ha testat en enda.

Men:
Tar-tillbaks, tar-tillbaks, tar-tillbaks, tar-tillbaks.

Det blir bättre i stekpanna. Jäkligt mycket bättre.

15 kommentarer:

Annika sa...

Håller med till 100%! Stekpannestekning är bara en myt. Om man inte orkar steka köttbullar,är det bättre att låta bli, och laga frikadeller i tomatsås i stället. Vilket för övrigt är något av det godaste som finns.

Amanda sa...

Japp.
Alltså, det blir ju okej ändå, bättre än färdiga, men inte delikatesskrispiga utanpå och lagom lösa inuti!

Nina sa...

Jag ids aldrig göra köttbullar själv. Jag är lat och köper dem färdiga istället. ;)

Däremot gravlaxsåsen gör jag ALLTID själv. Hur enkelt och gott som helst! Det går nästan inte att misslyckas med mitt busenkla recept: 1 del senap, 1 del socker, 1 del vitvinsvinäger som först blandas ihop. Sedan 4 delar neutral olja som man vispar i försiktigt. Blanda ner massor med klippt dill och sedan är det klart!

Lycka till.

Amanda sa...

Tack!
Elvispar du?
Ingen creme fraiche eller ägg?

Marie sa...

Guuud, vad gott!!! Är det någon som laddar inför midsommarhelgen tro?

Amanda sa...

Yess!!

Nina sa...

Det går lika bra med en vanlig visp, det brukar jag göra. Nej inget annat än detta, ingen creme fraiche eller ägg. Så himla enkelt.

Åhh vad jag längtar efter gravlax med hemmagjord sås nu... mmmm....

Amanda sa...

okej, jag experimenterar och gör två olika - maken ogillar ägg

(västerbottenpaj går dock ner mycket lätt eftersom jag ljugit och sagt att den inte innehåller ägg - "bara ost och vispgrädde"
HAHAHA)

Nina sa...

Hahaha... men fyyyy så elakt att luras! Hehe... Neeeejdå, en v-bottenpaj innehåller INGA ägg... *visslar och tittar i taket* :DDD Det man inte vet mår man inte dåligt av sägs det(såvida man inte har allergi förstås). Jag brukar lura både man och barn att maten inte innehåller det de inte gillar... ;)

Ina sa...

LOL! Jag ser småhornen sticka ut ur luggen på dig. :-)

Den där gravlaxsåsen måste jag testa.

Amanda sa...

SÄG INGET bara för f**n!

(haha, och därmed avslöjar jag hur jag undermedvetet ser på mina bloggvänner - som några sköna grannar som man typ kan springa på nere på kvarterskrogen)

Nina sa...

*håller upp handen* Lovar att jag inte säger något...

Var det någon som sade krog? ;)

Amanda sa...

>Var det någon som sade krog? ;)

I wish

Anna sa...

Bravo! Efter många varianter tycker jag att den som går bäst hem är den med creme fraiche, majo, senap och dill. Inte så frän. Skitgod.

Amanda sa...

ingen äggula?