tisdag 8 juni 2010

Varför har brutal skräck

blivit ett så framgångsrikt kulturellt verktyg för samhällskritik under de senaste decennierna?

I don't know. I just love spooky shit.

Men här finns nån som analyserat mer (på engelska).

7 kommentarer:

Johannes sa...

I beg to differ: på vilket sätt skulle exempelvis Hellraiser (snart sagt hela serien förutom trean) utgöra ett verktyg för samhällskritik? För mig är spooky shit inget annat än spooky shit. Eller, som i Hellraiser-serien, gory shit (6).

Amanda sa...

jag tror Hellraiser faller mellan stolarna tids- och intentionasmässigt när du säger det, ja

(precis som hela Hammer-house-of-horror- och Grindhouse-köret - det var bara skamlöst sexy/gory/tacky shit)

Johannes sa...

Glömde jag säga att I love that shit?

Amanda sa...

We all love that shit (kinda' ...)

Men alltså, jag håller inte med om att ALL spooky shit "bara" är spooky shit - historiskt eller idag

Däremot tror jag ofta att den "samhällskritiska" kontexten är mer undermedveten än vad litteraturforskningen kanske vill tillskriva författarna. Även om det i vissa verk lyser som neon, speciellt när man läst en viss utmärkt D-uppsats signerad Ms Tutt...

Johannes sa...

Jo men det kan jag köpa. Även om jag som sagt har svårt att se Pinhead som något annat än just Pinhead. Vilket nog är fullt tillräckligt även för honom :-)!

Amanda sa...

mmm... han är en ikon

minns att jag blev rätt illa berörd av clive barker-prylarna (för det är det väl?) när jag kollade dom på vhs med en pojkvän i artonårsåldern

det finns ett majestätiskt, groteskt, liksom meningslöst mörker där som man måste beundra, eller? och samtidigt mycket lekfullhet?

Johannes sa...

Clive Barker - min tekopp. Ingen droppar one-liners som Pinhead!

Och du har så rätt om mörkrets dubbelhet. Pain and pleasure indivisible, typ. Ingen traditionell motsats mellan god och ond utan båda samtidigt. Som morotsmint fast ännu mer morot och ännu mer mint. Mycket mer mänskligt än Elm Street och Crystal Lake eftersom Freddy och Jason helt saknar djup och nyanser.