måndag 26 juli 2010

Dagens skrivtips: Läsa andra.

Det är rätt svårt att läsa för analys och inte för nöje tycker jag. Har liksom spikat igen hela den där litteraturvetenskapliga kritiska hållningen.

Speciellt svårt är det om det är en bra bok. Då vill jag på något vis inte slösa bort upplevelsen på att riva undan klänningen och huden och kolla hur romanens benstomme är uppbyggd.

Men jag kan ju säga några saker som jag gärna noterar. Kollar efter.
Inte för att jag sedan apar efter, jag vill gärna tro att min egen ton är mer instinktiv än så, men nya braiga vanor snappar man ju gärna upp om man kan.

-Hur börjar och slutar författaren sina stycken?
- Hur börjar och slutar författaren sina kapitel?
- Hur gestaltar författaren? Detta svårgripbara koncept som ofta skiljer kommersiell från litterär prosa, ie "show, don't tell", ie berättar författaren bara rakt upp och ner att huvudpersonens far var en grym man/en casanova/en arbetsmänniska (BORING) eller får vi se det beskrivet i någorlunda psykolgiskt trovärdiga scener och "fatta det själva" i stället, för en mer tillfredställande läsupplevelse?
- Tempo. Hur skickligt manipulerar författaren vår puls och läsfart? Vad kan jag lära mig av hur en författare till exempel målar ut en enda ödesdiger timma under ett helt kapitel för att sedan låta tre månader förflyta i en kort paragraf?
- Hur undviker författaren stilistiska klyschor? (Rejäla fallgropar hos andra där tycker jag ofta är väder och vind, åtrå och kärlek.)
- Meningsbärande dialog som känns realistisk. Hur uppnår författaren detta?
(En av de stora ändringarna med min debutroman var ett råd jag fick att föra in mer dialog innan den publicerades. I mitt fall var det ett ängsligt nybörjarmisstag att inte ha så mycket dialog från början, men texten vann massor på att få mer. Och gissa vad? Jag upptäckte att jag gillar att skriva dialog. Jag har öra för hur folk pratar och hur man kan manipulera detta mönster så att det fungerar i prosa. Så att det ger illusionen av att låta som människor samtalar - men med mer mening förstås.
Och jag gillar även att läsa böcker som har ganska mycket BRA dialog, men det hade jag liksom aldrig... tänkt på innan.)

P.S: Appropå BRA gestaltning och dialog:
Fick ett trevligt bokpaket från förlaget och har fallit pladask för den lilla utmärkta, otäcka och vackra boken ovan. Ett svenskt författarskap som förtjänar fan så mycket mer uppmärksamhet. Rekommenderas varmt. Try it. I think you'll like it.

6 kommentarer:

Yvonne sa...

Gillar små otäcka böcker och ska genast låna denna! Tror att du skrivit om den förut, men jag har glömt bort den.

Anneli sa...

Tycker inte heller om att läsa böcker i "utbildningssyfte" men älskar att läsa. Trots det så reflekterar man ju automatiskt på vissa saker. De små detaljerna kan vara väldigt vikitga.

Intressant med dialogen. Ska tänka mer på det.

Nattfjäril måste jag läsa

Amanda sa...

PD James är rätt bra på att gestalta vad det är för människor vi har att göra med i själva dialogerna. Vad folk säger - och inte säger. Hur de reagerar (eller inte reagerar...) på det andra säger.
Hennes förebild där är Evelyn Waugh.

Johanna Wistrand sa...

Jag älskar denna roman och även hennes första "Ut ur skuggan".
Här är sammandrag av ett telefonmöte där vi frågade henne om hennes skrivande och böcker:
https://docs.google.com/Doc?docid=0AbUxYga110HhZGRzYjh6emdfMTI1aHRoOG0zaG0&hl=en

Amanda sa...

Tack Johanna!

En Lisa sa...

Spännande!