fredag 23 juli 2010

Jag - en stenåldersflicka.

Det var mycket stenålder när jag var liten.
Barna Hedenhös. Familjen Flinta. Goliat. Det var en gång (fransk animerad serie om människans historia som jag tyckte var både småläskig, jättebra och konstigt pedagogisk, och som blev urtråkig när det så småningom bara handlade om framtid och rymdskepp).

Och senare, Hästarnas dal och Grottbjörnens folk förstås (hehe).
Och den melankoliska åttiotalsfilmen Ice Man, om forskare som hittar och väcker upp en nedfrusen neanderthalare - som jag tjatade mig till att få se - och än idag älskar.

Efter mina litteraturstudier var det faktiskt ingen roman stannade kvar så som William Goldings The Inheritors/Det nya folket (fast jag är ju tokig i Golding över huvud taget - kanske vår mest lättillgänglige nobelvinnare jämte J M Coetzee?).

Ja, stenålder var (och är) kittlande. Mysigt, och lite otäckt. Intressant.

Jag tänker ofta precis innan jag ska sova att jag bor i en grotta eller ett träd.
Kan fortfarande inte grilla kött utan att en del av mig blir fyra år och vill tigga alla gott brända kotlettben och sen be om lov att få sitta under bordet och gnaga köttsmulorna av knotorna som en vilde. Och "vara stenåldersflicka".

7 kommentarer:

Yvonne sa...

Jabbadabbadooo! Familjen Flinta är en del av min barndom...fast då var det bara svartvitt i tv:n! Och den där franska serien var jag också fascinerad av! Man fick ju följa med genom många årtusenden där tror jag!

Amanda sa...

Absolut, det var bronsåldern och Egypten och antiken och Romarriket och industriella revolutionen och hela baletten som jag minns!

Maria Turtschaninoff sa...

Den franska serien har nyligen gått i repris här! De gjorde också en serie om människokroppen med samma figurer.
Goliat hade jag helt glömt! Jag prenumererade en tid på tidningen, tror jag.

Arild sa...

Familjen Flinta, vilken höjdarserie! Svartvit, jajamen. I Arizonaöknen finns ett sorts museum över denna fina familj :)
Det var en gång var också bra.
Men vad sägs om "Catwheezle" (eller hur den stavades)? Crazy trollkarl, tidsresor och alldeles underbar!
Kommer någon ihåg?

Arild sa...

http://www.youtube.com/watch?v=xyyqwQLuNFw

Så klart! You tube finns visst...

Marie sa...

'amen jag GILLADE ju när det blev framtid och rymd och grejor. Och tyckte det var helfestligt att dom hade samma namn hela tiden. Stor-Sten och Lill-Sten har jag för mig? Eller va det nån annan serie kanske...

Tante Jul sa...

Hihi. Nå gjorde jeg nesten den der håndbevegelsen fra huleboernes klan for meg selv.