torsdag 1 juli 2010

Oss invandrare emellan.

Gör ni likadant, ni som är det?
Segrigerar er?
Alltså, jag dras alltid till andra invandrare. Och speciellt de som har en brittisk partner.
Jag tror jag har två kompisar som är brittiska.
Nä förresten, lite fler, men då är dom andra generationens invandrare eller tillhör en etnisk eller sexuell minoritet.
Är det så enkelt som att man har mer gemensamt?
Alltså, jag tycker ju att Storbritannien är ganska fritt från rasism, och de fördomar mot invandrare jag mött har varit milda (lätt för en ljushyad europé att säga dock).
Men jag får helt enkelt inte samma hjärtliga bemötande av brittiska kvinnor som jag får av indiska, baltiska, spanska. Liiite "svensk slampa" finns allt där.

Fast det var inte var jag som sa till brittiska hårfrisörskan:
"Ja guuud, vi svenska tjejer älskar ju att komma hit och stjäla era brittiska män!"
Frissans långa fejs avslöjade att hon inte uppfattade glimten i min kompis öga, om jag säger så.

8 kommentarer:

Ann-Katrin sa...

Nej, jag har gott om tyska vänner, fast det är lite intressant: Det är många tyskar men få från "min" stad. De som bor här och har bott här hela sitt liv har "sina" kompisar och "behöver" inte nya så det är svårt att träffa dem. "Mina" tyska vänner är för det mesta inflyttade från andra orter i tyskland eller har bott utomlands några år för att sedan komma tillbaka till landet. De är därför ute och minglar mycket mer. Men det är inte annorlunda i Sverige, hur många "nya" svenska vänner hade du när du bodde i Sverige, de flesta hade du kännt länge eller träffat genom jobb, inte sant?

Amanda sa...

jag hade inga vänner i sverige

haha

30-nånting sa...

Haha, jag umgås nästan bara med norrlänningar.

Amanda sa...

Att enbart umgås med norrläningar låter väldigt vettigt. Och väldigt 'Jägarna'.
;o)

TUTT sa...

Var det JAG som sa det?

Sofia sa...

Japp, stämmer. Fast mest för att fransyskor är inskränkta paragraf-ryttare och allmänt trôkiga. Och allmänt emot blondiner (jodà jag anses vara blondin här).
:-)

MikroMaude sa...

Jo, det stämmer in här, fast i min min förort kryllar det inte precis av helsvenska par...

Fast generellt tycker jag det är lite längre startsträcka att bli kompis med någon som har bott hela livet i samma land - oavsett nationalitet.

Amanda sa...

Tutt, svar ja! (och det var mickit roligt)

Sofia, intressangt... Då har vi lite liknande (och INTE ALLS generaliserande ;o) erfarenheter. "Självupptagna flickscouter med pubishår" som jag lär ha sagt vid tillfälle. Öhum. Harkel.

MikroMaude, jag skriver på det.