torsdag 12 augusti 2010

Batteripinnen narras.

Ja. Detta låg jag och eldade upp mig över i natt i stället för att sova.

När en mobil, eller en kamera, eller en laptop, eller en babymonitor börjar tappa batteristyrka och "första pinnen" slocknar.
Och man har en liten stund att sätta den på laddning.
Då händer följande:
Efter en kort stund syns översta batteri-pinnen igen.
A-ha! Så bra då tänker man kanske. Nu är det bara att köra igen.
Men det är ju ljug! Det är ju otroligt missvisande.
Om man kopplar ur laddaren då och kör som vanligt så kommer den där översta pinnen att försvinna igen kvickt som ögat. Och sen fortsätter livskraften att dräneras ur apparaten med skrämmande hastighet.

Nu VET ju jag med min enorma expertkunskap om hemelektronik och batteriets själva uppbyggnad (ha!) att det omöjligt hinner ladda upp till full hållbar kraft igen på några minuter.
Men: Då ska väl för i helvete inte översta batteripinnen synas förrän kraften ÄR 100% igen då
?!? Det borde ju snarare vara en halv pinne. Eller en kvarts?

7 kommentarer:

Ina sa...

Amen to that!

Ninas skrivarlya sa...

Ja det där har jag retat sönder mig på också! Morr!!

Amanda sa...

Tack för det friends.
Jag trodde att det bara var jag.

Magnus sa...

Tråkingenjör Magnus här -

Jag håller med i sak, men det är skitsvårt, om inte näst intill omöjligt, att få saker med enkla (== relativt billiga) batterier att visa korrekt laddningsgrad.

Laptop-batterier brukar ha inbyggd elektronik för att hålla koll på laddningen, så de är riktigt bra på att visa rätt.

Mobiler, kameror och liknande gissar hela tiden, baserat på hur batteriet beter sig mer eller mindre momentant. Batteriers beteende och kapacitet beror på en massa faktorer, så de gissningar som funkar i "normal" användning, temperatur, m.m. kanske inte funkar så bra om man går lite utanför det normala. Efter en liten stund av laddning av ett ganska fullt batteri kan batteriet bete sig som om det vore nästan fullt.

Jämför med en tupplur på 15 minuter efter att ha varit vaken en hel natt. Efter den känner man sig kanske helt utvilad, men en halvtimme senare märker man att man verkligen inte är det.

I princip ingen skulle vilja köpa en vanlig mobil vars enda utmärkande egenskap var att den hade 100% rätt på batteriplupparna, eftersom den skulle kosta så mycket mer.

Det sagt, så tycker jag väl att man borde kunna göra det lite bättre ändå.. och det görs små framsteg hela tiden.

Amanda sa...

Magnus, hahaha, tack, I love you 'tråkingenjörer'.
Men visst är det störigt? Visst? VISST?
Jag menar, man kan slänga upp en gubbe på månen och bygga ett jetplan, men detta?

Magnus sa...

Superstörigt!

(Tackar för att du tog min "rant" på rätt sätt. Måste bara försvara kåren litegrann, vi gör så gott vi kan..)

Amanda sa...

är ju gift med en va

(han skulle sagt precis som du)