lördagen den 14:e augusti 2010

Deckarkarameller.

Tack Yourlife och Bonnierförlagen!
Nu kan jag äntligen snart hoppa ner från min höga häst och sluta kokettera med att jag nästan inte läääst några av dom nya stora svenska spänningsförfattarna.

Ska bli kul att se vad kollegorna pysslar med. Har redan varit på Kepler lite och nosat och måste säga att jag gillar författarnas hantverk. Trevlig ton som lyckas sitta både på den breda stolen och lite på den litterääära. Synnerligen filmiskt. Dom hade inte tråkigt när dom skrev och jag har inte tråkigt när jag läser. Och så är dom nästan lika vidriga som jag. Yay!

(Förresten, kan vi inte enas om att lägga ner den där trötta kvasidiskussionen om 'ondska' och 'varför vill man skildra ondska' och 'varför ääär det så mycket ONDSKA', OK? Så här är det: Om det inte är spännande, eller har mörka aspekter - då är jag bara inte intresserad. Inte av att läsa't och inte av att skriva't.)

9 kommentarer:

Marie sa...

Jag gillade inte hypnotisören. Det kunde varit en fantastisk bok, för själva hypnosgruppen är ju oerhört spännande. Men jag tror att det var att den kändes så overklig ibland, att man lärde känna personerna för lite, de utanför hypnsgruppen? Vet inte riktigt. Säkert suverän som film.

Och förresten har jag väl helt fel eftersom den sålt i en sån himla massa ex.

Amanda sa...

jag kisar bara på din kommentar tills jag läst klart, hoppas det är ok!

De kallar mig Skrållan sa...

Nu får du kisa igen, Amanda!

Jag läste ut Dubbla tystanden idag och gillade, men mer för relationerna än spänningen. Kepler är jag anti, mest som motvikt till HYPEN när Hypnotisören kom ut och Ekdals första bok läste jag men den var så utomordentligt kass att jag var riktigt arg när jag var klar. På tal om klichéer så chockade han av precis varenda en, men vem vet - den här kanske är bättre. Säg till i så fall, så ska jag ge honom en chans till :-D

TUTT sa...

Och jag har inte läst NÅGON av böckerna på ditt bord. Jisses. Och jag är ihop med en bibliotekarie. Skärpning på mig. Men man ska ju bara läsa det man verkligen känner för, när man verkligen känner för det, inte sant? Så jag väntar lite till. Bloggar är väl också bra läsning? ;-)

Ninas skrivarlya sa...

Har hypnotisören hemma som väntar på att bli läst. Är väldigt nyfiken på den boken.

Amanda sa...

jag kniper och kisar och återkommer till kommentarerna när jag läst lite mer...

Ina sa...

Amanda, du börjar väl med Midvinterblod som är den första i Kallentofts serie. Men du kanske redan har läst den.. jaja. Höstoffer är ju den tredje boken. Bara som en parentes.

Amanda sa...

Nope, jag har inte den första Kallentoft så jag kör på med denna. Typ, nån gång, nästa år.

Amanda sa...

OK nu har jag läst Hypnotisören.
Jag är grymt imponerad även om det inte är en 'perfekt' bok (finns såna?). Mer skräck än deckare tyckte jag! Och Marie, som du säger, väldigt overklig på ett sätt som jag absolut förstår att man kan ogilla (men som jag typ gillade) - mardrömskänslan, folk som pratar förbi varandra, folk som beter sig psykologiskt underligt. Horror!

Skrållan, intressant! Bokhora har visst antytt att Jungstedt är "mer undermålig än Läckberg*"

(*som jag fattat är långt ifrån din favvo)

men jag har inte läst någon av damerna. Ska det bli ändring på!
Har läst inledningen på N Ekdal nu och gillar.