lördag 11 september 2010

Bli bilderboksförfattare i tio steg - en snabbgenomgång.

1.) Var passionerat intresserad av barn- och bilderböcker. Låna, bläddra, läs och studera alla nya. Inte bara gamla favvosar från din barndom - nya, fräna, av folk som är födda på 1990-talet.

2.) Om du inte är professionell illustratör ska du aldrig göra bilderna (eller låta en duktig amatörkompis göra det) och skicka med. Tänk inte ens på illustrationerna. Förlaget vill ha ett bra manus, inte ett bra manus + amatörillustrationer, hur "fina" dom än är. Man kan nästan sumpa sina chanser annars; "Den här personen fattar ju ingenting hur vi jobbar" blir signalen. Illustratören hyr förlaget in när du fått kontrakt. Han eller hon får samma betalning som du, 50 - 50%.

3.) Om du ÄR illustratör med inriktning på bilderböcker som också vill skriva för barn vet du säkert redan att man aldrig skickar färdiga illustrationer för alla sidor i manuset - man gör i stället en 'dummy rough' i blyerts, med många fina varierade kompositioner. Samt två-tre uppslag 'färdiga', så fint man bara kan. Skickar kopior förstås. Det tar månader att göra en säljande dummy. Man ska aldrig göra en dummy åt en blivande författare utan kontrakt, inte ens sin egen syrra. I alla fall inte utan att kräva 30 000 kronor på fläcken. Fokusera på vad DU vill göra.

4.) Omfånget är 12 uppslag. Alltid 12 uppslag, för åldrarna ca 2 - 5 år. 32 sidor inklusive pärm och försättsblad. Tänk alltid 12 uppslag, det är jämt och bra, även om vissa stretchar sitt tillgängliga antal sidor genom att klämma in handling på försättsbladen och så. Skriv in det i Word till och med. "Uppslag 1: osv osv". Jag brukar börja med att skriva ut
"Uppslag 1"
"Uppslag 2"
- och allihop till
"Uppslag 12"
just så i ett nytt dokument, som rubriker. Sen fyller man i. Hehe.

5.) Du ska inte skriva rimmande (boring, pain-in-the-ass att översätta. "Den enda som får skriva rimmat är Julia Donaldson" säger man här) och du måste kunna skriva kortfattat. MÅSTE. Detta ska läsas högt och ofta. Sikta på två meningar per uppslag. Bli ytterst ångestfylld och jobba om när det blir fyra meningar. Glöm inte att det brukar bli levande och bra med (sparsmakad) dialog!
Ie "Jaså? säger Katten." i stället för "Katten blir förvånad."

6.) Jaha. Nu har du alltså 12 uppslag på dig att inte ramla i fällan de flesta ramlar i: Att det handlar om för lite - eller för mycket. Du ska: Presentera en karaktär (eller några),

7.) - ge läsaren en känsla av en plats (sandlådan? kondiset? fast atmosfären brukar illustratören fixa bra utan ord), och
- introducera en konflikt - och bygga upp konflikten... och sedan avsluta på ett tillfredsställande vis.

8.) - Och så den o-så-viktiga knorren på slutet. Ett "aah-moment" kallar vi det i UK.

9.) - Glöm inte humorn. Humorn för bövelen! Fast även här brukar illustrationerna tillföra mycket. Glöm inte heller ditt omdöme. Vad är lämpligt för en treåring? Hur kan du rucka på din vision och integritet så att de två behoven möts i en mysig kram?

10.) - Kolla bibblan och bokhandeln efter förlag som ger ut saker som liknar ditt manus. Skriv ner. Kolla upp förlagen på nätet. Skicka in. Var mycket flexibel när de tar kontakt med dig och vill ha ändringar. Överleverera. Gör allt för att FÅ IN EN FOT. Bli publicerad.

Så enkelt. Ja tänk.

Drygvarning: Om det vore enkelt skulle alla skriva baaarnböcker.
Men det är inte för inte man får typ lika stort förskott för ett bilderboksmanus på 24 meningar som för en hel romaaan.
Man måste vara lite originell va.
Och mycket sträng, och ta karaktärerna och plotten på stort allvar. Det gör förlagen.

Jag avslutar med en vädjan om dina bästa insider-skrivtips i 10 steg eller så: Lystring ungdomsförfattare, journalister, manusförfattare, vuxenförfattare, seriealbumsförfattare, copys, faktaförfattare, krönikörer, läromedelsförfattare!
Hur gör man ijenklien det ni gör?
Tack på förhand.

12 kommentarer:

Annelie sa...

Vilken bra lista. Ska snarast gå igenom den punkt för punkt för mina egna projekt.

Maria Turtschaninoff sa...

Utmärkt lista! Jag tycker att det är ohyggligt svårt att skriva bilderboksmanus. Har försökt mig på det men gett upp. Jag är så mångordig...
Din vädjan är hörd, lista finns på min blogg!

Cool like Plastic sa...

Väldigt intressant, bra lista, bra tips. Tack!

Amanda sa...

Härligt! Tack!

Och du Maria, det där var GRYMT inspirerande.

TUTT sa...

Jättebra lista! Gillar hur ödmjukt och öppet du delar. Jag har gjort en liknande lista på min blogg, hur man blir copywriter i tio steg - en snabbgenomgång också. :-)

En Lisa sa...

Vilka proffs ni är tjejer! Nu finns min lista på min blogg till den som vill bli skribent.

Marie sa...

Jättebra lista. Den ska jag ta till mig. Men jag skriver mest till lite äldre, typ 10-12. Någon som har tips för dessa gangsters?

april sa...

Åh, stort tack!

Sitter och letar info. och skrev om det på www.spraksidan.se - men den sidan är ny, så svaren "ramlar inte in" ;-)

Men om man INTE är illustratör, men väldigt duktig på att rita och illustrera, borde man väl trots allt kunna göra sina egna illustationer (dock inte skicka med alla, utan skicka med ett par, som du skrev). Vad tror du? Eller är det kanske bara dumt? ;-)

Stort tack!

mockapocka sa...

Men vad kul! Jag känner mig....inspirerad! Det låter huuuur svårt som helst men med din lista känns det som det finns något att klamra sig fast vid. En slags struktur. Kanske ska utmana mig själv...

Mika sa...

Oj... men va lätt allt kändes nu!
Okej. Sätter igång imorgon.
Genast!

Annicka sa...

Sorry men du är alldeles för dryg i ditt sätt att skriva, tar dig inte på det minsta allvar och skulle inte få för mig att följa ett enda av dina så kallade råd.

Anonym sa...

Jag har haft en ide till barnbok under en längre tid. Detta var ett steg i rätt riktning, kanske att blir idé blir till handling. Tack