torsdag 9 september 2010

Det skulle ha blivit den största julklappen

men nu vet vi inte riktigt.
Han är galen i leksaksspisarna på nya dagiset (dom har en inomhus och en ute i lekstugan).
Gör inget annat än står där och vispar.

Så: Ska han få detta av oss redan nu?

Eller blir det overkill då?
Är det roligare om det bara finns leksakskök i hans liv på dagis?
Eller kommer han att hinna tröttna till jul och bara "Jaha" när han får detta?
(Kan han ju i och för sig göra ändå.)

På ett sätt vill vi ju att han ska få leksaksfrossa lite när det passar honom. Dom växer ju faktiskt ifrån vissa grejer rätt fort.

Hur hade du gjort?
(Och om du anser att barn endast bör leka med kottar och gamla tygtrasor - gör dig inget besvär.)

P.S. Dagens sötaste:
E (till sin mor): "Jag vet inte om jag vill att Felix ska ha leksaksvapen. I alla fall inte än."
Hon: "Så tänkte vi också. Vet du vad du gjorde? Du bet ut en pistol av rostat bröd och lekte med."

17 kommentarer:

Colombialiv sa...

Hmm... sånt där är svårt. Kan ju bli hur som helst med. Jag fick en jättefin och ganska dyr dockvagn av farmor och farfar en gång. Den drog jag stolt runt med i en vecka. Sen sa min avundsjuka bästis att den var jätteful, och jag vägrade att någonsin leka med dockvagnen mer.
Men kör hårt! Blir det "jaha" så går väl inte världen under för det, det är ju värt ett försök.

Terése sa...

KÖÖÖÖÖÖÖÖP!

Han kommer älska! Vissa saker blir de INTE less. Se på sonen och hans bilar, tex.

Gissa vad han får i julklapp, liksom.

Jessica sa...

Min röst: Köp!
Och mitt bästa tips: När ongen lessnar - göm undan ett tag och så blir grejen/grejerna intressanta igen. I flera minuter (eller mer...!)

Jessica sa...

p.s Har fina minnen från min egen leksaksspis. ÄLSKADE att öppna och stänga ugnsluckan, att plocka i och ur... Underbart! d.s

Perny sa...

Jag håller med tidigare talare, köp! Vi köpte en spis till lillkillen när han var en två år så där och hade i köket för att han skulle kunna vara med och laga mat, det var omtyckt.

Nu har dagens minsta samma spis i det lilla kök vi byggde i lekrummet för några år sedan. Att leka kök blir liksom aldrig riktigt tråkigt har vi märkt och alla verkar gillar det, i stort sett.

Marie sa...

Gud så fin!!! Tycker också ni ska köpa nu och inte vänta till jul, men förmodligen kommer han att leka intensivt med den max en vecka för att sedan trappa ner ordentligt. Men jag menar, vad betalar man inte för att han ska leka intensivt en hel vecka???

De kallar mig Skrållan sa...

Jag älskar svärmors replik!

Angående spisen, jag hade nog struntat i det om han ändå har på dagis men vad tusan vet jag om något :-)

Amanda sa...

Tusen tack för input!

Köpte och slog in för typ två månader sedan i ett försök att sprida klappköpen...

Kanske kan bli en helgpresent redan i övermorgon. Men ja är helt beredd på att det blir 'jaha'. Sandlådan gillades inte på bra länge (men nu).

Annelie sa...

Känner igen pistoltricket, men med lego, säger en som har läst din blogg ganska länge och alltid blir lika inspirerad.

Så nu startar jag en egen blogg: Vägen till utgivning.

På återseende!

Amanda sa...

Annelie, coolt! Gasa på bara!

Anneli sa...

Mina killar gör vapen av ALLT. Papper, pinnar, lego, pennor, morötter, you name it :D

Amanda sa...

(viskar: jag hade en knallpulverpicka och jag tyckte den var mycket frän)

Speja sa...

Haha, jag ville inte ge mina killar några pickadoller heller i början. Det slutade med att de tog upp falukorvar och gurkor när de satt i varuvagnen (på stormarknaden) och siktade mot folk. Så det blev piratpangare och gummisvärd och sådana saker i alla fall. I somras var vi på High Chapparal och de fick varsin knallpulverpistol. Jag trodde att de skulle dö av lycka.

Och förresten, köp! Mina pojkar har älskat sin spis.Och så kan man gömma pangarna i ugnen.

TUTT sa...

Klart killen ska ha en spis. Nu.

Tant Tutt.

Ann-Katrin sa...

GE honom den omedelbums. Pojkar kommer tillräckligt ofta få höra att det inte passar med spisar och dockor och annat (på samma sätt som tjejer får höra att de inte ska göra det ena eller det andra) så kör när det går så han är barn nog att göra det han vill och inte det andra förväntar sig också senare.
Det ska böjas i tid och allt sån't.
Och glömmer han av den tills jul lägger ni något kul i ugnen och slår in alltihop igen. Gör ingenting om det är något bekant i klappen bara där finns någon nyhet också.
Trevlig helg!

Amanda sa...

Tack!
Vi får se vad som händer i helgen...


F älskar klänningar, dockor, pyssel, mat/bak, låtsas sminka sig med mina borstar, kamma håret, mata/omhänderta andra barn/djur. Gott så.

Det som chockat oss är brum-brum-bilintresset (små bilar, inte sin bobby car, den kom senare). Inget vi delar eller har uppmuntrat och inget han såg från andra barn (detta började långt innan dagis/öppna förskolan). Han kollar inte på några barnprogram med bilar. Vi har få böcker med bilar i.
Men oj så kul med brum-brum-brum köra-på-golvet med EN PUSSELBIT formad som en lastbil. Samma sak med kakan strassburgare. Kreativt enligt mig.
http://www.recepten.se/recept/strassburgare.html

Ann-Katrin sa...

Alla knattar gillar bilar. Det är något stort och mystiskt med dem, och saker som rullar: Det kan man liksom inte motstå. Oavsett kön.