måndagen den 6:e september 2010

En liten film som slog an en ton.

Guinness reklamfilmer är nästan alltid episka och pretto och speciella och påkostade - på ett ganska ljuvligt sätt.

Och jag vet inte om det är för att vi pratat så mycket skrivande här den sista tiden, eller för att jag själv är inne i ett ganska omvälvande och stort bygge, men den här nya filmen fick det att sjunga i mig.

För det är ju det här vi gör när vi gestaltar. Det som dom gör i filmen.
Vi bygger, vi bestämmer. Levandegör. "Släpp in fiskar här, kör på med fåglar här! Och här ska vi ha en snöig skog, för det bestämmer jag".

Jag menar inte att vi nödvändigtvis ska skriva långa detaljerade miljöbeskrivningar. Känslan av en plats är visserligen en viktig hörnsten i allt berättande, och att kunna förmedla det är en grundförutsättning, men vad jag framför allt vill ha sagt är:
Håll inte tillbaka längre. This is your moment. Roffa åt dig de stora målarpenslarna och kör.
Som författaren Maria Turtschaninoff säger så bra: Roffa åt dig tiden.
Stretcha och stajla med din underbara fantasi.
Vi bestämmer själva hur våra fiktiva världar ska se ut.
Vi vet inte var skrivresan tar oss och det är så oändligt spännande.
Kom igen nu.
Öppna korgen med fåglarna.
Orka.
WOW them.
WOW me!

5 kommentarer:

Anneli sa...

Vilken fantastisk reklam och jag förstår känslan du fick av den.

Att skriva är att skapa liv och till och med hela världar. Vilken häftig grej det är. Inte konstigt att det blir en passion.

Amanda sa...

Visst är det så Anneli.

Fast jag ser det nog mer som ett utmanande och lockande och krävande yrke än en passion...

('Krävande' framför allt eftersom livsstilen blir så skum. Man har aldrig 'ledigt' även när man inte skriver aktivt, och man vet aldrig om man kommer att kunna sälja sin produkt som det kanske tog år att producera. Bara att skaffa sig ballar av stål liksom. ;o))

Pål Eggert sa...

Äggstockar av gjutjärn.

Arild sa...

Häftig film! Men... var är tjejerna då? För mig känns det som en sån där "dold indoktrinering". Man tänker inte på att det bara är snygga muskliga killar, det är liksom helt normalt. Och det är "normalt" att de gör såna häftiga grejer också! Men tjejer är väl också normalt häftiga och har också muskler?
Eller är Guinness en dryck enbart för det manliga könet?
Själv tycker jag ju att det är jättegott!

Amanda sa...

Pål, jaaa, och nipples av platina!

Arild, just denna sänds mycket runt herrfotbollen så det kanske lite är det som är tanken. Ie homoerotik, hehe.
Men alltså, ärligt talat, jag har aldrig haft några issues med att identifiera mig med manliga karaktärer. Och jag kan inte säga att jag bryr mig speciellt mycket om att det råder manlig dominans inom vissa områden och kvinnlig dominans inom andra.
(För 15 år sedan fick mammorna på BB guinness här! Bra för blo't tydligen.)