måndag 13 september 2010

Skriv-budkavlen far fram!

Jag älskar detta. Älskar.
Tack! Vilken resurs vi skapar här.

Kolla bara:

Så blir du ungdomsförfattare i tio steg av Johanna Lindbäck.

Så blir du ungdomsfantasyförfattare i tio steg av Maria Turtschaninoff.

Så blir du copywriter i tio steg av Cecilia Johansson.

Så blir du journalist/skribent i tio steg av Lisa.

Så blir du industriprosaist i tio steg av Johannes.

Så blir du romanförfattare i tio steg av Katerina Janouch.

Så blir du spänningsförfattare i tio steg av Ninni Schulman.

Så blir du romanceförfattare i tio steg av Simona Ahrnstedt.

frilansar du för tidningar av Bodil.

(och så mitt gamla vanliga då: Bilderboksförfattare i tio steg.)

Nu saknar vi "bara":

Så blir du krönikör i tio steg (Anne? Ninni?)
Så blir du läromedelsförfattare i tio steg (Tette/Tettes syster?)

(Jag vet att det finns fler... manusförfattare, skräckförfattare, faktaförfattare... och varför inte kalligrafer och konsthantverkare och formgivare och målare och skulptörer och skådespelare och fotografer och biokemister och tårtproffs och, och och... don't be shy! Bra råd ska man sprida, oavsett kategori.)

9 kommentarer:

Johannes sa...

Skulle "Så blir du industriprosaist i tio steg" vara intressant?

Amanda sa...

JAAAA!

Speja sa...

Vad kul - och inspirerande. Har läst igenom allt. Tack!

Johanna sa...

Ja, måste fundera på det, men bra förslag!

Ninni S sa...

Ska försöka. Problemet är bara att jag känner mig som en bluff, någon som bara råkat få till det. Hehe.

Amanda sa...

Johanna, det vore en ära.

Ninni, likaså.
Men jag vet hur du känner... Fast det handlar ju inte om att göra sig till självutnämnd expert, bara att dela med sig av sånt man upptäckte på vägen. Som du ju gör så himla bra.

Johannes sa...

Nu så: http://kompetent.nu/?p=2930

cyndi sa...

Det var här jag skulle kommentera igår...tror jag hamnade på ett annat inlägg :-)

Bra tips och intressant läsning :-)

Jag ser bokmakeriet från översättarens sida, och det kan vara nog så spännande ibland.

Målar gör jag bara för skojs skull. Inte för att leva på :-)

Jag förstår att det ligger mycket jobb bakom barnböckerna. Ibland känns det som att folk tror att det är nåt man kan göra med vänster hand medan man håller på med annat. Dina tips visar på motsatsen :-) TACK!

Anonym sa...

Truly no matter if someone doesn't know after that
its up to other people that they will help, so here it occurs.


Also visit my site: John Deere Garden Tractors